Garage 2.0 (2015)

Regie: Catherine van Campen | 90 minuten | documentaire

Autobedrijf Kooijman, centraal in documentaire ‘Garage 2.0’, is een familiebedrijf pur sang, maar bovenal een garage zoals er zo velen zijn in Nederland. Verouderde playboyplaatjes aan de wand en asbakken die uitpuilen van de oude sjekkies. Een werkplek voor monteurs met rouwranden om de vingers die leven op gehaktstaven en vieze koffie. Om de crisis te overleven is er echter een andere aanpak nodig. Het roer moet om bij Kooijman.

En dat betekent dat directeur Gert Kooijman moet omschakelen naar de moderne tijd. En dat betekent dan weer dat er een zonnebankbruine sales-activator over de drempel stapt die tijdens zijn saleschallenge zijn toehoorders verblindt met de gebleekte kronen in zijn mond. De werknemers, met oer-Hollandse namen als Ad en Henk, hebben zichtbaar moeite met de transitie en zitten zelf ook met hun persoonlijke strubbelingen. Auto’s verkopen is niet meer zo simpel als het lijkt. Werknemer 1.0 moet door training en rollenspellen evolueren in werknemer 2.0.

De omschakeling levert vervelende functioneringsgesprekken op met mensen die al honderd jaar binnen de firma actief zijn. Deze worden simpel doch doeltreffend in beeld gebracht door regisseuse Catherijne van Campen, mede daarom werd ‘Garage 2.0’ genomineerd voor ‘Best Dutch Documentary’ op het IDFA.

Verder laat ‘Garage 2.0’ op een uitstekende manier de rolverdeling binnen het bedrijf zien. Gert is ambitieus en gaat vol goede moed de nieuwe tijd in. Dit doet hij nog wel steeds onder het toeziend oog van zijn vader die nog elke dag zijn ronde tussen de Toyota’s door loopt. Dan is er nog zijn broer, die duidelijk verder achterin de rij stond toen de hersens werden uitgedeeld, in zijn sleepwagen. Hij pikt verfomfaaide auto’s van de vluchtstrook en vangt de geschrokken mensen op. Ook als de afloop fataal is. Het werk lijkt simpel maar het mentale aspect lijkt te worden onderschat door Gert. Hij besluit niet te gaan zeuren over zijn zware taak, volledig in lijn met de ‘niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit’ die binnen het bedrijf aanwezig is.

‘Garage 2.0’ kabbelt enigszins voort maar dat is niet altijd storend, het is namelijk inherent aan het bedrijf en haar employees. Het is leuk om een blik achter de schermen te krijgen, zelfs al is het zo’n doodnormaal bedrijf. Je vraagt je af of de plannen de plannen van de omhooggevallen salescoach tot wasdom komen bij de starre verkopers uit Vianen, en of het bedrijf de crisis gaat overleven. De simpele wijze van filmen en muziek passen hier uitstekend bij en maakt het tot een mooie tragikomische documentaire die zich met name richt op de kleurrijke mannen en vrouwen die van Kooijman zo’n sympathiek bedrijf maken.

Thomas van den Berg

‘Garage 2.0’ wordt maandag 25 januari 2016 om 20.25 uur uitgezonden op NPO2.