Garden of Sinners Film 7 (2008)

Regie: Shinsuke Takizawa | 115 minuten | drama, horror, animatie, fantasie | Originele stemmencast: Ayumi Fujimura, Takako Honda, Maaya Sakamoto, Kenichi Suzumura

Het slotstuk van de zeven delen tellende ‘Garden of Sinners’ serie beantwoordt een aantal vragen, maar roept tegelijkertijd een paar vraagtekens op. Die vraagtekens kun je echter wegpoetsen door de complexe reeks nog een (paar) keer te bekijken. Deze serie draait namelijk om details. Een keer niet opletten is desastreus. Voor je het weet, mis je cruciale informatie. Als je geen enkel deel van de reeks hebt gezien, zal dit slotstuk al helemaal niet te volgen zijn.    In ‘Garden of Sinners 7’ zaait een seriemoordenaar dood en verderf. De zojuist uit een coma ontwaakte Shiki is op dat moment bezig om haar leven opnieuw vorm te geven. De terugkeer van de moordenaar – na jaren van stilte – beangstigt haar, omdat ze zelf ook moorddadige impulsen heeft. Het meisje gaat op zoek naar de crimineel. Ondertussen is Mikiya op zoek naar een drugsdealer en probeert hij de politie er van te overtuigen dat Shiki niet verantwoordelijk is voor de moorden. Hij ontdekt dat een oud-klasgenoot de dealer is.

‘Garden of Sinners’ is een enigmatische anime. Zonder voorkennis zijn de zeven films niet te volgen. De verhalen hebben allemaal met elkaar te maken, ook al eisen telkens andere personages de hoofdrol op. Daarnaast leunen de delen allemaal sterk op een onheilspellende sfeer. Er staat iets ergs te gebeuren, maar je weet niet wat. Het sobere kleurgebruik en de zware onderwerpen (zoals zingeving, identiteitscrises en zelfhaat) zorgen voor een zwaarmoedige ambiance.

De animatie is wisselend. Sommige actiescènes zien er flitsend uit, terwijl rustige fragmenten vrij statisch en houterig overkomen. De personages zien er voor anime-begrippen erg ingetogen uit. Verwacht niet veel onmogelijke kapsels en exotische kostuums.

Actie is er wel, maar vormt nooit de hoofdmoot. De kracht van de franchise is de zorgvuldige opbouw van de personages. Er wordt mondjesmaat meer informatie gegeven over de achtergronden van de (hoofd)personen. Als je bereid bent om tijd te investeren in een serie die je hersenen  aan het werk zet, is ‘Garden of Sinners’ een fraaie tijdsbesteding. Ook aardig is het gegeven dat uitgever Kaze elke uitgave voorziet van een extra schijfje met daarop de soundtrack van elke episode. De muziek is namelijk erg stemmig en sfeervol.