Garden of Sinners: Oblivion Recorder – Kara no kyôkai: Dai roku shô – Bôkyaku rokuon (2008)

Regie: Takahiro Miura | 53 minuten | actie, drama, horror, thriller, animatie, fantasie | Originele stemmencast: Kenichi Suzumura, Maaya Sakamoto, Takako Honda, Ayumi Fujimura, Tetsuya Kakihara, Daisuke Matsuo

Als je zin hebt in een donkere, melancholische en complexe anime (en wie heeft dat nu niet?) dan is ‘The Garden Of Sinners’ reeks voor jou gemaakt. Tenminste als je bereid bent om flink wat tijd in de films te investeren. Hoewel elke episode van deze zevendelige serie een klein uur klokt, zul je ze meerdere keren moeten bekijken om ze echt te kunnen doorgronden. Elke aflevering verwijst naar andere delen. Je kunt de films ook ‘los’ kijken, maar dan leer je de hoofdpersonages – die als een soort verteller in bijrollen fungeren – niet kennen. Niet voor iedereen dus.

In de zesde episode van ‘The Garden Of Sinners’ – genaamd ‘Oblivion Recorder’ – maak je kennis met Azaka Kokutou. Het schoolmeisje is de zus van Mikiya, maar desondanks heeft ze een oogje op hem. Wanneer ze die gevoelens voor haar broer kreeg, weet ze niet meer. Ze verstopt haar emoties, want ze heeft belangrijkere zaken aan haar hoofd. Azaka heeft van Touko Aozaki opdracht gekregen om een aantal mysterieuze (zelf)moorden te onderzoeken op haar school. De slachtoffers zouden door elfjes zijn verleid om hun leven te nemen. Al snel ontdekt de studente dat er iets niet klopt en dat de elfjes ‘bestuurd’ worden door een medeleerling.

‘The Garden Of Sinners’ klinkt als pure fantasy, maar dat is het niet. Het is niet zo dat dit serieuze kost is uiteraard, maar qua sfeer is de reeks vergelijkbaar met film noir en horrorthrillers. Claustrofobisch, duister, depressief en beklemmend. Al is deze zesde episode verrassend licht van toon in vergelijking met de eerdere delen. Dat ligt aan het opgeruimde karakter van Azaka die in deze aflevering de hoofdrol vertolkt. Het meisje is energiek, voorzien van een hoog stemmetje en erg beweeglijk. Ze zorgt voor lucht in de doorgaans zo sombere serie. Nu is ‘Oblivion Recorder’ allerminst een vrolijke film. (Zelf)moord, zelftwijfel en incestueuze verliefdheid zijn geen opbeurende onderwerpen.

Het verhaal wordt goed verteld en blijft intrigeren. Als zelfs onschuldige sprookjeswezens als elfjes ineens een bedreiging vormen, dan weet je dat er creatieve lui aan het werk zijn geweest. De schrijvers van ‘The Garden Of Sinners’ weten dreiging in elke situatie te stoppen en sparen hun personages niet. Dat maakt de serie onvoorspelbaar. De animatie is opnieuw niet van topniveau. Bij vlagen ogen bewegingen houterig en mis je de finesse en afwerking die series als ‘Lain’ en ‘Boogiepop Phantom’ wel hebben. De orkestrale soundtrack van deze episode is van een hoog niveau en werkt sfeerverhogend. Net als bij de vorige delen het geval was, krijg je de soundtrack-cd gratis bij aanschaf van de dvd.

‘The Garden Of Sinners’ is een fascinerende serie die te hardcore is voor de doorsnee kijker. Houd je van moeilijke films, anime, een duistere Gothic-achtige sfeer en referenties naar mythologie dan is dit dé serie voor jou.