Geheim agent Marnie – Marnies Welt (2018)

Recensie Geheim agent Marnie CinemagazineRegie: Christoph Lauenstein, Wolfgang Lauenstein | 93 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Janouk Kelderman, Dennis Willekens, Lucas Dietens, Juliann Ubbergen, Joost Claes

Een haan staat op de rug van een kat, die op zijn beurt op een hond steunt. Het drietal staat opgestapeld bovenop de rug van een ezel. Het is een beeld dat we op verschillende plekken, met name in Europa, in het straatbeeld zien. Op het Anton Pieckplein in de Efteling bijvoorbeeld. De bekendste versie van het beeld is te zien op het marktplein naast het stadhuis van Bremen, de stad die onlosmakelijk verbonden is met het sprookje van de gebroeders Grimm die het viertal onsterfelijk maakten. In ‘De Bremer stadsmuzikanten’ besluiten vier afgedankte dieren te vluchten naar Bremen om daar muziek te gaan maken op straat. Onderweg krijgen ze het aan de stok met een bende rovers. Een haan, een kat, een hond en een ezel zijn niet direct dieren die je associeert met mooie (stem)geluiden. Over de redenen waarom de gebroeders Grimm juist voor deze dieren hadden gekozen, doen verschillende verhalen de ronde. Zo zouden de Bremenaren zo onmuzikaal zijn dat ze zelfs gebalk, geblaf, gemiauw en gekraai nog konden waarderen. De inwoners van Bremen zeggen zelf liever dat de stad zo tolerant is dat er zelfs plaats is voor dit soort lawaaimakers. Voor de gebroeders Grimm speelde het waarschijnlijk een rol dat Bremen een vrije handelsstad was en iedereen er het beroep mag uitoefenen dat hij wil (in de achttiende/negentiende eeuw verre van vanzelfsprekend).

Het is precies dit viertal aan dieren dat de hoofdrol speelt in de Duits/Belgisch/Indiase aniatiefilm ‘Geheim agent Marnie’ uit 2018. De drijvende kracht achter de film is de Duitse tweeling Wolfgang en Christoph Lauenstein, die al jaren aan de weg timmeren met diverse vormen van animatie (stop-motion, CGI). In 1990 al wonnen ze voor hun korte film ‘Balance’ een Academy Award. In 2018 verscheen van hun hand tevens de film ‘Louis en de aliens’. Net als die film is ook ‘Geheim agent Marnie’ braafjes en vooral voor kinderen aangenaam vermaak. Marnie is een dikke rode kat die enorm vertroeteld wordt door haar baasje, die haar als een kind behandelt. Ze eet aan tafel en heeft een eigen kamer waar ze tot in den treure afleveringen van haar favoriete detectiveserie kijkt. Ze droomt ervan zelf ook misdaden op te lossen, maar ze mag niet naar buiten. Op een dag krijgt haar bazinnetje onverwachts bezoek van haar broer Paul. Hij zit in een rolstoel, maar dat blijkt een dekmantel te zijn voor daden die het daglicht niet kunnen verdragen. Niet geheel toevallig wordt het slaperige dorpje waar Marnie woont ineens afgeschrikt door een reeks inbraken.. Omdat Marnie te nieuwsgierig is, probeert Paul haar het huis uit te werken. Maar Marnie weet te ontsnappen en komt in contact met de verbitterde waakhond Elvis, de onnozele ezel Anton (die zich aanvankelijk voordoet als circuszebra) en IJsbrand, een haan die levensmoe is. Ten onrechte worden zij beschuldigd van de inbraken en ze slaan op de vlucht. Maar Marnie zou Marnie niet zijn als ze de zaak niet tot op de bodem zou uitzoeken, de ware daders probeert te ontmaskeren en op zoek gaat naar eerherstel voor haar en haar kersverse vrienden.

Met hun jarenlange ervaring in de animatiewereld hebben de Lauenstein-broers opnieuw een film weten te produceren die er naar behoren uitziet. Verwacht niets wereldschokkends of grensverleggend, maar de achtergrond van de Duitsers als makers van stop-motion heeft zijn weerslag in de CGI die ze hier laten zien. Op de animatie valt dan ook weinig aan te merken. Het verhaal vertoont echter wel de nodige gebreken. ‘Geheim agent Marnie’ volgt een voorspelbaar pad en is weinig avontuurlijk. Op schaarse momenten wordt geprobeerd ook meekijkende volwassenen aan te spreken met knipogen en visuele grapjes, maar deze blijven steken in halfslachtige pogingen. Ook het stemmenwerk laat, in elk geval in de originele versie die wij zagen, te wensen over. Marnie bijvoorbeeld heeft een piepstemmetje dat op de zenuwen werkt en ook de stem van Arnold is vervelend. Als ze dan ook nog houterige dialogen uitkramen, versterkt dat de irritatie alleen maar. Gelukkig trekken de dialogen een beetje bij, maar diepzinnig of beklijvend worden ze nooit. ‘Geheim agent Marnie’ is ondanks zijn manco’s toch redelijk vermakelijk, zeker voor de jeugdige kijkers voor wie de film per slot van rekening ook bedoeld is. De gebroeders Lauenstein zijn zonder twijfel getalenteerd en op visueel vlak staan ze hun mannetje. Wat het verhaal betreft is er echter nog een hoop winst te behalen.

Patricia Smagge

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 25 april 2019
DVD-release: 27 september 2019