Gemini Man (2019)

Recensie Gemini Man CinemagazineRegie: Ang Lee | 117 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Ralph Brown, Linda Emond, Ilia Volok, E.J. Bonilla, Victor Hugo, David Shae, Theodora Miranne, Diego Adonye, Lilla Banak, Igor Szasz, Alexa György

De voltooiing van ‘Gemini Man’ was alles behalve een vanzelfsprekendheid. Al in 1997 kocht Disney de rechten op het verhaal over een professionele sluipschutter die werd achtervolgd door een jongere kloon van zichzelf. Verschillende regisseurs en acteurs werden in de loop der jaren overwogen voor de film, maar het project kwam nooit van de grond. Voornamelijk vanwege technologische redenen werd het script vaak als onverfilmbaar bestempeld. Nu meer dan twintig jaar later is de film dan toch plots tot stand gekomen – geregisseerd door Ang Lee, de Taiwanese regisseur achter films als ‘The Ice Storm’ (1997), ‘Brokeback Mountain’ (2005) en ‘Life of Pi’ (2012). De hoofdrol wordt gespeeld door Hollywood-ster Will Smith.

De plot van ‘Gemini Man’ is vrij eenvoudig. Henry Brogan (Will Smith) is een succesvolle sluipschutter die last krijgt van zijn geweten en uit de branche wil stappen. Henry is echter in bezit van gevoelige informatie en dit zorgt ervoor dat zijn oude baas Clay Verris (Clive Owen) hem nu zelf op de dodenlijst zet. De taak wordt gegeven aan de enige persoon die echt gevaar zou kunnen vormen voor Henry, namelijk zijn eigen, veel jongere kloon.

Digitale verjonging is de laatste tijd erg populair geworden in Hollywood. De technologie om een oudere acteur zijn jeugd terug te geven was er al een tijdje en is meermaals toegepast, maar Ang Lee doet er met ‘Gemini Man’ nog een schep bovenop. Wat deze film anders maakt, is dat de oudere en jongere versie van Wil Smith naast elkaar te zien zijn, als twee op zichzelf staande personages. De marketing van de film was hiervan volledig afhankelijk. Na ‘Gemini Man’ gezien te hebben is dit meer dan begrijpelijk, want de film heeft na de CGi-kloon van Smith erg weinig te bieden.

Iedereen die vermoedt dat ‘Gemini Man’ misschien bepaalde existentiële vragen behandelt over het klonen van mensen zal al snel teleurgesteld zijn. Het feit is namelijk dat de film daar helemaal niet in geïnteresseerd lijkt te zijn. Het is vrij laat in de film als de jonge kloon ten tonele verschijnt en zelfs dan wordt dit aspect van het verhaal nauwelijks belicht. De film is veel liever bezig om van het ene continent naar het volgende te springen, om op elke exotische locatie een beetje actie te kunnen verschaffen. Dit kan nog enigszins vergeven worden als de actiescènes presentabel zijn, maar ook dit is niet het geval. De actie is veelal ongeloofwaardig. Een scène waarin Henry in het gezicht wordt geslagen door het achterwiel van een motorfiets is hier een goed voorbeeld van. Waar ieder ander zwaar gewond zou zijn, doet het Henry allemaal niks. Het is ronduit belachelijk.

Het is moeilijk om te begrijpen waarom Ang Lee een film als deze heeft gemaakt. Alle psychologische en filosofische diepgang van veel van zijn vorige werken is hier compleet afwezig. Ook zijn visie ontbreekt hier, want ‘Gemini Man’ klampt zich veel liever vast aan clichés. Waar veel andere films hun personages met enige ambiguïteit presenteren, laat ‘Gemini Man’ geen vraagtekens achter over de moraliteit van zijn karakters. De goedzakken zijn hier te allen tijde goed en de slechteriken zijn te allen tijde slecht. Henry is als hoofdpersonage daarom ook helemaal niet interessant. Met een ervaren sluipschutter als hoofdpersonage zou je een intrigerend mens kunnen tonen, iemand die wellicht in een voortdurende morele strijd met zichzelf verkeert en vol berouw op zijn vroegere daden terugkijkt. Maar dat is teveel gevraagd voor een film als deze. Op enkele woorden na over zijn vroegtijdige pensionering wordt hij hier neergezet als een nietszeggende braverik. Het helpt daarbij ook niet dat Will Smith zijn rol volledig op de automatische piloot speelt. De acteur verlangt misschien dan ook wel terug naar zijn gloriedagen in de jaren 90: de tijd waarin ‘Gemini Man’ eigenlijk had moeten uitkomen en waardoor hij zich had kunnen onttrekken van deze gênante dubbelrol.

Len Karstens

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 10 oktober 2019