George & A.J. (2009)

Regie: Josh Cooley | 4 minuten | animatie, komedie, korte film | Originele stemmencast: Jason Topolski, A.J. Riebli, Steve Purcell, Peter Sohn, Bob Peterson, Kim Donovan, Claire Munzer, Valerie LaPointe

‘George & A.J.’ is een Pixar short, maar heeft in tegenstelling tot de andere filmpjes die onder deze noemer geschaard worden, geen bioscooprelease, noch een DVD- of blu-ray release gekregen. Het filmpje, in cartooneske vorm gegoten, beleefde zijn première op het internet, je kreeg ‘m als je ‘Up’ aanschafte bij iTunes. Achteraf bezien raar dat de short niet op de DVD of blu-ray van ‘Up’ is te vinden, want zonder ‘Up’ gezien te hebben is ‘George & A.J.’ niet te begrijpen én ook helemaal niet leuk.

We zien de gebeurtenissen in ‘Up’ vanuit het gezichtspunt van George en A.J., de twee bejaardenverzorgers in dienst van Shady Oaks, het rusthuis waar Carl (niet de stem van Ed Asner zoals in ‘Up’, maar Steve Purcell) een nieuw leven zou moeten beginnen. Ze bellen bij hem aan en blijken vol vooroordelen te zitten. Vrijwel direct worden deze door Carl de kop ingedrukt: hij is beslist geen oude bejaarde, die tig keer per dag zijn blaas moet legen! Wie ‘Up’ heeft gezien weet wat er gebeurt en de permanente schrik op de gezichten van de twee heren komt grappig terug in meerdere scènes.

Leuk is ook dat de andere bejaarden, die binnenkort moeten verhuizen naar Shady Oaks, geïnspireerd worden door Carl Fredericksens gedurfde daad. Er blijken veel meer variaties op het ballonnenthema van ‘Up’ te zijn. Maar de grap is er wel snel af en dan blijft er dankzij de eenvoudige animatie aan ‘George & A.J.’ (slechts het begin is CGI) weinig echt te genieten over. ‘George & A.J.’ is een aardige aanvulling, maar is zeker niet het beste wat de DVD en blu-ray van de Pixar Short Films Collection 2 te bieden heeft.

DVD- en blu-ray-release: 28 november 2012 (Pixar Short Film Collection Volume 2).