George of the Jungle (1997)

Regie: Sam Weisman | 92 minuten | komedie, familie, avontuur | Acteurs: Brendan Fraser, Leslie Mann, Thomas Haden Church, John Cleese, Richard Roundtree, Greg Cruttwell, Abraham Benrubi, Holland Taylor, Kelly Miller, John Bennett Perry, Michael Chinyamurindi, Abdoulaye NGom, Lydell M. Cheshier, Keith Scott, Spencer Garrett, Jon Pennell, Lauren Bowles, Afton Smith, Samantha Harris, Nicholas Kadi, Hans Schoeber, Alexander Denk, Sven-Ole Thorsen, Rodney Louis Johnson, Peter F. Giddings, Terilyn Joe, Michel Camus, Valerie Perri, Carrie Zanoline, Garrett Griffin, Harve Cook, Richard Elfman, Noah John Cardoza, Benjamin John Cardoza, Willie Brown, Margo Blas, Jake Gentry, Tim Glenn, Jeannette Kerner, Jewel McDonald

Je houdt van hem of je haat hem, Brendan Fraser. In ‘George of the Jungle’ speelt hij de hoofdrol. Fraser is onder andere bekend van de sportieve komedie ‘The Scout’. Hoewel ‘George of the Jungle’ gebaseerd is op de gelijknamige televisieserie uit de jaren zestig, geschreven door Jay Ward, had het net zo goed de grappige versie van ‘Tarzan’ kunnen zijn.

De film bestaat uit erg maffe dierenpersonages, een voorbeeld hiervan is Ape. De intelligente pratende aap, die carrière gaat maken als zanger, zorgt voor de nodige hilarische momenten. Niemand minder dan John Cleese heeft Ape ingesproken. Ook de slungelachtige en naïeve Tarzan, George, die altijd tegen een boom vliegt, geeft een extra leuke dimensie aan het verhaal. Maar het hoogtepunt van ‘George of the Jungle’ is toch wel de verteller in de film, Keith Scott, hij begeleidt de kijker als het ware door de hele film heen. Wanneer de verteller een scène belachelijk vindt, vertelt hij dit aan het publiek. Dit is erg origineel en leuk bedacht door de filmmakers. Toch zit er ook een keerzijde aan de grote hoeveelheid grappen en grollen in deze film, de humor wordt namelijk soms net iets te flauw, waardoor het niveau van de film zakt.

‘George of the Jungle’ speelt zich gedeeltelijk af in een leuk jungledecor. Het ziet er allemaal niet heel gelikt of mooi uit, maar dat is bij deze komische familiefilm ook niet nodig. Wanneer George de beeldschone carrièrevrouw Ursula ziet, gespeeld door Leslie Mann, is hij helemaal ondersteboven van haar. George verlaat het oerwoud en al zijn vrienden, waaronder Ape en Shep, een olifant die probeert een hond te zijn (weer zo’n wonderbaarlijk personage). Hij gaat zich vestigen in de grote stad. Ook de scènes in San Francisco zien er goed genoeg uit voor dit type film.

De soundtrack van ‘George of the Jungle’ is passend. De energieke en swingende liedjes zijn erg leuk.

‘George of the Jungle’ is leuk, lachwekkend en bezorgt het publiek de lachstuipen, kortom een heerlijke film om te bekijken met de hele familie.

Hermia Pullen