Georgia Rule (2007)

Regie: Garry Marshall | 113 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jane Fonda, Lindsay Lohan, Felicity Huffman, Dermot Mulroney, Cary Elwes, Garrett Hedlund, Hector Elizondo, Dylan McLaughlin, Zachary Gordon, Laurie Metcalf, Tereza Stanislav, Fred Applegate, Cynthia Ferrer, Destiny Moore, Adreana Betan

La Lohan staat bij haar vele jeugdige fans bekend om de leuke – maar vaak ook cheesy – meidenfilms. Haar naam en gezicht op de poster van ‘Georgia Rule’ zal dan ook zeker weer veel bekijks trekken. Maar of het publiek met hetzelfde feel good gevoel de zaal zal verlaten, dat is de grote vraag…

‘Georgia Rule’ wordt – zeer onterecht – op de markt gebracht als lichtvoetige romantische komedie. Daar lijkt de eerste helft van de film niets mis mee te zijn, en stevent het verhaal af op een all is well einde; een geslaagde tienerkomedie. Maar halverwege draait dit 180 graden om. Donderslag bij heldere hemel, wanneer er sprake is van kindermisbruik. Geen onderwerp lijkt meer misplaatst. Er is voor gekozen om er niet teveel drama van te maken, en het licht te houden met komische elementen, maar dat werkt alleen maar averechts.

Rachel (Lindsay Lohan) is helemaal los; aan de drugs, drank en ze weet het verschil niet tussen liefde en seks. In deze opstandige staat dropt haar – ook alcoholistische – moeder Lilly (Felicity Huffman, een van de betere actrices in deze film) haar bij haar grootmoeder Georgia, met wie ze zelf ook geen goede relatie heeft. Al snel zorgt Rachel voor de nodige opschudding en weet ze bijna de hele stad tegen zich te keren. Lohan is weer redelijk in haar werk, wat enig respect verdient gezien haar eigen toestanden tijdens de opnames. Zelf begint ze namelijk behoorlijk te lijken op de losbandige Rachel. Daar is echter weinig van te merken – misschien juist omdat ze zoveel op elkaar lijken.

Aan Georgia (gespeeld door veterane Jane Fonda, die trouwens aanzienlijk jonger lijkt op de posters) dus de eer de losgeslagen Rachel te breken en op te voeden. Fonda kiest voor haar comeback niet de meest geslaagde scripts uit; denk aan haar vorige rol in de grote tegenvaller ‘Monster-in-Law’. Ook deze film zal haar niet veel goeds brengen. Maar aan haar acteerwerk ligt dat niet, want dat is gewoon top.

‘Georgia Rule’ is een leuk concept, maar er zijn zaken waar niet te licht over nagedacht moet worden. Kindermisbruik is daar één van. Helemaal misplaatst is het wanneer je een film dan ook nog eens lanceert als romantische komedie voor jongeren. ‘Georgia Rule’ is geen vreselijke film, de acteurs zijn gemiddeld goed, maar over het verhaal had wel twee keer nagedacht mogen worden.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 13 september 2007