Gerontophobia (2016)

Recensie Gerontophobia CinemagazineRegie: Boris Sverlow | 15 minuten | animatie, drama, korte film, science fiction | Acteurs: Marieke Dilles, Maarten Ketels, Youri de Pelecijn, Luc Swinnen, Kamil de Pelecijn

Gerontophobia is een abnormale angst of haat voor oude mensen of het idee van ouder worden. In de Vlaamse kortfilm ‘Gerontophobia’ is de maatschappij zodanig doordrongen van deze fobie, dat er op alle mogelijke manieren voor gezorgd wordt dat men niet ouder wordt. De zoektocht naar de bron van de eeuwige jeugd duurt echter nog onverminderd voort en het dictatoriale regime heeft niet alles onder controle, zo blijkt.

In deze angstaanjagende dystopie maken we kennis met Dante en zijn zwangere vrouw Irea. Wanneer op het nieuws het bericht verschijnt dat de proef met verjongend gas faliekant is misgegaan, gaan ook zij op weg naar de zeppelin, die hen naar veilige oorden moet brengen. Maar in de hectiek van de evacuatie raakt Dante zijn vrouw kwijt en hij mag niet mee met het luchtschip.

‘Gerontophobia’ valt op met zijn unieke visuele stijl. De acteurs bewegen zich in een geanimeerde, strak gestileerde wereld, die het midden houdt tussen science fiction setting en een jaren twintig decor. Het feit dat de film zonder dialoog is, maar met tussentitels, draagt daar nog aan bij. Ook de gezwollen muziek en het overacteren, dat we kennen uit de stomme films, is daarbij van invloed. ‘Gerontophobia’ is een fascinerende, intelligente korte film, die nieuwsgierig maakt naar nieuw werk van deze jonge Belgische filmmaker.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)