Gerry (2002)

Regie: Gus Van Sant | 103 minuten | drama, avontuur | Acteurs: Casey Affleck, Matt Damon

‘Gerry’ is een film van Casey Affleck (‘Ocean’s Twelve’), Matt Damon (‘The Bourne Supremacy’) en regisseur Gus Van Sant (‘Good Will Hunting’). Waar Matt Damon en Ben Affleck succesvol de publiekstrekker ‘Good Will Hunting’ schreven, is ‘Gerry’ meer te vergelijken met een experimenteel project van de filmacademie. Het is een prachtige film, waar een zeer klein publiek voor zal zijn.

Het script is geschreven door Affleck, Damon en Van Sant. Op een paar figuranten in de eerste minuten na vullen Affleck en Damon alle tijd voor de camera met natuurlijk Van Sant in de regisseursstoel. Het is daarom niet vreemd dat de openingscredits maar in het geheel zijn weggelaten. Het drietal heeft een film gemaakt zonder zich te richten op een Hollywood publiek. ‘Gerry’ dient enkel als artistieke uitlaat, niet meer en niet minder.

Het resultaat is een ondenkbaar trage film waar de kijker zelf inhoud aan moet geven. Het verhaal is minder dan minimaal, twee vrienden, die elkaar Gerry noemen zijn op weg naar iets (ze noemen het ‘the thing’) en verdwalen onderweg in de woestijn. De honderd minuten durende film is dan ook voor negentig minuten gevuld met een uitputtende wandeling. Je krijgt eerst een shot waar je de twee mannen in ziet lopen richting camera, dan van de camera af, dan van links bekeken, dan van rechts, vervolgens een close-up van Matt Damon, dan één van Casey Affleck en zo zijn we weer tien minuten film verder zonder dat er iets gebeurd. Voor veel mensen zal dit worden gezien als extreem saai, maar hier ligt precies de kracht van de film.

Er zijn geen dramatische dialogen, geen onderlinge verwijten, geen vriendschap die ineens veel sterker wordt en geen spannende overlevingsscènes. Een woordenwisseling tussen de twee vrienden is niet interessant, evenals hun achtergrond of hun namen. ‘Gerry’ schept een realistisch verhaal zonder de kijker een gevoel op te dwingen. Het is dan ook aan de kijker zelf om uit de film te halen wat er in zit. Het is belangrijk om zonder verwachtingen de film in te gaan want alle verwachtingen zullen onjuist blijken en teleurstellen. Laat deze film rustig doorspelen en laat je fascineren door de rust waarmee vriendschap, hoop, vertrouwen, teleurstelling en wanhoop worden getoond.

‘Gerry’ is een film waarin werkelijk niets gebeurt, maar het is wel eens lekker om zelf de inhoud van de film te kunnen bepalen. ‘Gerry’ is gemaakt voor alle filmfans die na honderden commerciële bioscoopfilms toe zijn aan iets totaal anders.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 1 mei 2003