Get Real (1998)

Regie: Simon Shore | 108 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ben Silverstone, Brad Gorton, Charlotte Brittain, Stacy Hart, Kate McEnery, Patrick Nielsen, Tim Harris, James D. White, James Perkins, Nicholas Hunter, Jacquetta May, David Lumsden, David Elliot, Morgan Jones, Richard Hawley

Verliefd zijn is als puber altijd al vrij gecompliceerd, maar hoe zit dat als je van jezelf wel weet dat je homoseksueel bent, maar je omgeving nog niet? Of erger nog: als je zelf je seksuele geaardheid nog niet geaccepteerd hebt. In ‘Get Real’ wordt dit thema op intrigerende wijze aan de kaak gesteld.

Als blijkt dat de populaire, mooie John Dixon (Brad Gorton) verliefd is op Steven Carter (Ben Silverstone), springt Steven een gat in de lucht. Helaas kan John zijn geaardheid nog niet goed accepteren. Hierdoor ontstaat een stiekeme relatie tussen de twee, terwijl Steven het liefst van de daken zou willen schreeuwen dat ze met elkaar gaan. Keer op keer blijkt weer dat de relatie op deze manier niet werkt, tot verdriet van beide jongens. Dit verhaal speelt in een doodgewone plaats ergens in Groot-Brittannië, een setting die het verhaal zeer realistisch maakt.

Tussen hoofdrolspelers Ben Silverstone en Brad Gorton is duidelijk chemie waar te nemen, waardoor je als kijker meeleeft in het wel en wee van hun relatie. Charlotte Brittain heeft de eer om de geweldige bijrol van het mollige buurmeisje van Steven te spelen, een rol die ze op briljante wijze vertolkt. De manier waarop ze de grootste etter van school van weerwoord dient, is een geweldige bijdrage aan deze toch al bijzondere film. De sterke rolbezetting door veelal debuterende acteurs zorgen er al met al voor dat ‘Get Real’ een zeer onderhoudende film is.

Als minpunt van ‘Get Real’ wordt regelmatig het einde genoemd. Dit einde mag wat theatraal en ongeloofwaardig overkomen (want welke tienerjongen gaat voor een groot publiek staan op een conservatieve school en laat iedereen weten dat hij homoseksueel is?), het is wel het einde dat werkt.

‘Get Real’ wordt duidelijk gepromoot met het embleem “gay-cinema” en dit is duidelijk niet onterecht. Waarschijnlijk kunnen homoseksuele jongeren zich zeer goed herkennen in de alledaagse setting van de film. Evenwel is ‘Get Real’ echt niet alleen maar voor deze doelgroep interessant, al is het alleen maar omdat ‘Get Real’ gewoonweg een hele mooie film is.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 14 oktober 1999