Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012)

Regie: Mark Neveldine, Brian Taylor | 95 minuten | actie, thriller, fantasie | Acteurs: Nicolas Cage, Idris Elba, Ciarán Hinds, Christopher Lambert, Violante Placido, Johnny Whitworth, Fergus Riordan

De eerste ‘Ghost Rider’ (2007) was niet bepaald een grootse film. Je kunt je dan ook afvragen waarom er vijf jaar later een vervolg over deze motorduivel wordt uitgebracht. Het eerste deel blonk eigenlijk nergens in uit. Een matig verhaal, weinig diepgang van de karakters en een grote mate van voorspelbaarheid waren de grootste gebreken van de eerste ‘Ghost Rider’. Commercieel gezien was de film echter wel een succes en dan weet je in Hollywood meestal wel dat een vervolgdeel slechts een kwestie van tijd is. Vandaar dat we nu wederom Johnny Blaze (Nicolas Cage) als Ghost Rider aan het werk zien in ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’.

Het verhaal van dit deel speelt zich vier jaar na het origineel af en Johnny Blaze is inmiddels gevlucht naar Oost-Europa. Omdat hij zijn ziel nog steeds niet terug heeft, zit hij ondergedoken, ver weg van de bewoonde wereld. Als hij door een religieuze sekte benaderd wordt om een jong kind te beschermen tegen de duivel en hij in ruil hiervoor zijn ziel terug kan krijgen, hoeft hij niet lang na te denken en stapt hij toch weer op de motor. Zoals dit dunne verhaal doet vermoeden hoef je het eerste deel niet gezien te hebben om ‘Spirit of Vengeance’ goed te kunnen volgen. In de intro word je ook nog even kort over de voorgeschiedenis bijgepraat. Daarnaast is behalve Nicolas Cage de gehele cast van het eerste deel vervangen. Voor de bijrollen is ditmaal gekozen voor Violante Placido die Nadya (de moeder van het kind) speelt en Idris Elba die de priester Moreau speelt, die probeert Johnny te helpen tijdens zijn missie. Voor de rol van de duivel is ditmaal gekozen voor Ciarán Hinds die we recentelijk nog in ‘Tinker Taylor Soldier Spy’ zagen.

Het is eigenlijk betreurenswaardig dat men na vijf jaar niet met een beter script dan dit op de proppen kon komen. ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’ doet helemaal niks nieuws en gaat eigenlijk verder op de weg die het met het eerste deel insloeg. Was dit een goede weg geweest, dan was er weinig aan de hand. Maar het is met name het magere verhaal en het complete gebrek aan vernieuwing wat de film de das omdoet. Net als in het vorige deel weet je al lang van te voren hoe de film gaat eindigen en de makers doen weinig moeite om waar dan ook origineel uit de hoek te komen. En wat is het toch met Nicolas Cage de laatste tijd? Daar waar hij tot een aantal jaren terug meestal een garantie voor kwaliteit was, lijkt zijn aanwezigheid in films tegenwoordig eerder een garantie voor een matige film. Niet dat dit altijd aan zijn eigen acteerprestaties ligt, maar in ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’ weet hij als Johnny Blaze niet echt te overtuigen. Met name de scènes waarin hij vecht tegen zijn transformatie naar de Ghost Rider (eentje halverwege de film in het bijzonder) zijn van een twijfelachtig niveau. Met zijn tenenkrommende optreden in ‘Trespass’ (2011) nog vers in het geheugen is ook zijn acteerprestatie in ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’ weinig overtuigend te noemen.

Het grappige aan een film als ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’ is dat het, hoe matig het vaak ook is, toch niet gaat vervelen. De special effects van de Ghost Rider in vuur en vlam op zijn motor zijn zeker indrukwekkend gedaan. En ook al is de actie niet van een heel hoog niveau, de scènes zijn wel vermakelijk. Het zijn dan ook deze stukken, waarin Johnny Blaze als demon op zijn motor alles en iedereen te lijf gaat en het achterliggende verhaal er even niet toe doet, waarin de film op zijn best is. Daarnaast speelt met name Idris Elba een grappige bijrol. Hij weet als de Franse priester Moreau elke keer mooi het vooroordeel dat alle Fransen van wijn houden te bevestigen. Het zijn deze spaarzame momenten waarop ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’ eventjes boven zichzelf uitstijgt, om vervolgens snel weer af te dalen, terug naar beneden middelmatigheid.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 16 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 4 juli 2012