Ghost Team One (2013)

Regie: Ben Peyser, Scott Rutherford | 82 minuten | komedie, horror | Acteurs: Carlos Santos, J.R. Villarreal, Fernanda Romero, Tony Cavalero, Meghan Falcone, James Babson, Scott MacArthur, Craig Stott, Damien Amey, Felicia Hom, Sarah Chapman

Komedie moet zowat het moeilijkste genre zijn wat je maar kunt bedenken. Humor is een vreemd en breed begrip. Wat de één leuk vindt, doet de ander walgen. Neem het fenomeen ‘Jackass’ bijvoorbeeld. Dat soort humor verdeelt de wereld in twee kampen. Je vindt het leuk of haat het. Een tussenweg is er niet. Het hier besproken cinematografische gedrocht zal dergelijke reacties waarschijnlijk niet uitlokken. ‘Ghost Team One’ is net zo grappig als een onverdoofde wortelkanaalbehandeling of een verblijf in een tank met giftige kogelvissen.

De tagline van ‘Ghost Team One’ is “arouse the dead” en daarmee weet je al genoeg. In deze found footage film zie je een stel bloedirritante personages op zoek gaan naar een geest. Deze entiteit is een beruchte Vietnamese hoerenmadam die de wereld trakteerde op seksuele uitspattingen zoals rimmen en ‘The Dirty Sanchez’. Al snel raakt het trio betrokken bij de ‘wederopstanding’ van deze geest en bij de twee jongens is er ook sprake van een wederopstanding als hun sexy assistente hen bijstaat…

Vond je bovenstaande woordgrap hilarisch dan is deze film misschien wel wat voor jou. Mits je anderhalf uur lang vrijwel dezelfde grap kunt waarderen, want erg lang is er niet nagedacht over deze film. ‘Ghost Team One’ wil de humor van ‘American Pie’ combineren met de horror van ‘Paranormal Activity’, maar faalt op beide fronten. Spannend wordt het geen moment en shockeffecten zijn er ook amper. De humor is van een bedroevend niveau. Er wordt continu ingezoomd op de billen en borsten van Meghan Falcone en een sekspartij met een spook moet voor humor doorgaan. Als de vriendin van één van de jongens de kamer binnenkomt, waarin de geest daarvoor haar orale diensten aan hem aanbood loopt de vriendin boos weg: “Je stopt ’m in iets doods!”

Deze film is zo pijnlijk onleuk dat je je ogen wilt uitkrabben. De cast is niet sympathiek (de jongens zijn oversekst en alle vrouwen in deze bagger zijn of geile nymfomanen of quasi onschuldige dames die sexy zijn zonder dat zelf te weten (lees: ze dragen heel korte kleding, maar vragen zich nooit hardop af waarom ze zoveel aandacht krijgen). Geen enkel personage is interessant of charismatisch. De seksgrappen zijn erg preuts en zedig (er valt niets te zien) en dat wordt verdoezeld door schunnige taal. De “fucks” zijn niet van de lucht. In ‘American Pie’ werd ook veel gevloekt, maar de personages hadden een hart. Het waren karikaturen, maar ze hadden wel gevoelens. Je kon je met hen identificeren. ‘Ghost Team One’ bestaat uit geile begin twintigers die zich als pubers gedragen en erg egoïstisch zijn. Enorm gênant. Stemverheffingen en geschreeuw moeten voor humor doorgaan.

‘Ghost Team One’ is een mislukking. De film is niet spannend, opwindend of grappig. Dit is verspilling van energie en celluloid. Zelfs de slapste aflevering van ‘Scary Movie’ is intelligenter en grappiger dan deze bagger. Dat zegt wel weer genoeg.

‘Ghost Team One’ verschijnt woensdag 15 januari 2014 op DVD.