Ghosts of Mars (2001)

Regie: John Carpenter | 98 minuten | actie, horror | Acteurs: Natasha Henstridge, Ice Cube, Jason Statham, Clea DuVall, Pam Grier, Joanna Cassidy, Richard Cetrone, Rosemary Forsyth, Liam Waite, Duane Davis, Lobo Sebastian, Rodney A. Grant, Peter Jason, Wanda De Jesus, Doug McGrath, Rick Edelstein, Robert Carradine

Het instituut John Carpenter – een regisseur met zo’n staat van dienst mag je toch echt zo noemen – werd in 2001 volledig gefileerd toen hij met ‘Ghosts of Mars’ kwam aanzetten. Het maakte de cineast zo kwaad dat hij Hollywood negen jaar lang de rug toekeerde en zich niet meer bezighield met films. Pas in 2010 maakte hij zijn comeback met ‘The Ward’. Toegegeven: ‘Ghosts of Mars’ is zeker geen klassieker, maar zo slecht is deze productie nu ook weer niet. Een slechte Carpenter is nog altijd beter dan de doorsnee Hollywood-productie. Voor de ‘Master Of Terror’ is films maken namelijk meer dan een broodwinning: het is een passie en dat zie je in elke rolprent – ook de mindere – terug.

In ‘Ghosts of Mars’ krijgt een speciale Martiaanse politie-eenheid (met Natasha ‘Species’ Henstridge en Jason Statham in de gelederen) de opdracht om een gevaarlijke gevangene (Ice Cube) naar de cel te brengen. De nor is gevestigd op Mars. Helaas voor de crew blijkt de rode planeet overspoeld te zijn met gevaarlijke wezens. Dat wordt knokken!

Als je de titel naar het Nederlands vertaalt, weet je al precies wat je kunt verwachten en kun je niet teleurgesteld worden. ‘Geesten van Mars’ is een ouderwetsch spokenverhaal dat zich op Mars afspeelt. Mars associeer je al snel met een planeet vol gevaar, en spoken (op Casper na dan) staan bekend om hun kwade bedoelingen. Carpenter trakteert je op een actiefilm waarin stoere mannen en vrouwen spoken van zich afslaan op een buitenaardse planneet. What’s not to like? Het pulpgehalte is groot, wat versterkt wordt door de casting van Ice Cube, Statham en Henstridge. De bijrol van blaxploitation queen Pam Grier versterkt het actiegehalte.

De personages in deze film hebben de diepgang van een pierenbadje. ‘Ghost of Mars’ voelt dan ook meer als een tussendoortje dan als een volwaardige maaltijd in vergelijking met eerder werk van Carpenter. Normaal gesproken slaagt de regisseur erin om actie, horror of scifi met aansprekende personages te combineren. In deze productie uit 2001 laat hij het afweten en kijk je naar wandelende clichés. De vaart zit er echter goed in en de soundtrack die Carpenter met metalband Anthrax schreef, is dik in orde.

‘Ghosts of Mars’ is een pretentieloze pulpfilm met vaart die zich als een videoclip laat bekijken. Verwacht felle kleuren, heftige actie en een superluchtig verhaal dat je na afloop weer vergeten bent. Toch zullen sommige scènes blijven hangen en verveel je je geen moment. De fan van actiefilms, horror en Carpenter zal zich prima vermaken zolang hij of zij geen meesterwerk verwacht. Popcornamusement gemaakt met een relatief laag budget: dat is het doel en dat doel wordt bereikt.