Gideon’s Daughter (2005)

Regie: Stephen Poliakoff | 105 minuten | drama | Acteurs: Bill Nighy, Miranda Richardson, Emily Blunt, Robert Lindsay, Ronni Ancona, Tom Hardy, Tom Goodman-Hill, Joanna Page, David Westhead, Samantha Whittaker, Kerry Shale, Daniel Mendoza, Rebecca Bridges, Shane Allen, Bailey Scougall-McCurry

Gideon Warner telt onder zijn invloedrijke klanten het parlementslid Nick Dent (Tom Goodman-Hill). In Gideon’s bijzijn wordt Nick belaagd door een zekere Bill (David Westhead) die Nick ervan beschuldigt zijn belofte jegens hem niet te zijn nagekomen. Het zoontje van Bill en zijn ex-vrouw Stella (Miranda Richardson) is bij zijn eerste zelfstandige fietstocht vlakbij hun huis dodelijk verongelukt. Bill wil dat de gemeenteraad iets doet en Nick had aangeboden hem te helpen een bijeenkomst te organiseren, maar iedereen op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek te krijgen lukt niet.

Gideon trekt zich het lot van Bill en Stella aan en organiseert de door hen verlangde bijeenkomst waarbij de gemeenteraadsleden en Nick zich ter plekke kunnen overtuigen van de onveilige verkeerssituatie die, als daar geen verandering in komt, misschien nog meer levens zal eisen. De bijeenkomst loopt uit de hand door de onwil van de raadsleden zich ook maar een meter meer te verplaatsen dan van tevoren was afgesproken en Bill ontploft.

Stella en Gideon raken nader met elkaar in gesprek en ze vergoelijkt het verwilderde gedrag van haar ex-man. Als ze hoort dat Gideon naar het laatste schooloptreden van zijn dochter gaat, leent ze hem haar videocamera, zodat hij deze belangrijke gebeurtenis kan opnemen. Na afloop zal Natascha haar eigen weg gaan en deelnemen aan een project in de Colombiaanse jungle. Gideon kan het idee om haar los te moeten laten nauwelijks verdragen, maar Natascha’s besluit staat vast.

‘Gideon’s Daughter’ is een prachtig, verstild drama over het leven van gewone mensen afgezet tegen de belangrijke gebeurtenissen aan het einde van de 20e eeuw, zoals de immense verkiezingsoverwinning van Labour onder Tony Blair, de dood van Lady Di en de viering van het millenniumfeest. Hoe verwerk je de dood van je kind en hoe kun je de verstoorde relatie met je dochter verbeteren? Poliakoff laat op ontroerende wijze zien hoe een dergelijk verdriet je leven beheerst, hoe elke dag een strijd is om opnieuw dat verdriet te lijf te gaan. In vergelijking met de zogenaamd belangrijke gebeurtenissen stelt het misschien niet veel voor, maar het zijn juist die gewone dingen of de onmogelijkheid van gewone dingen die een leven bepalen. Daarbij worden alle rollen fraai vertolkt en zijn de dialogen zeer levensecht en aangrijpend.

Diana Tjin-A Cheong