Girl Shy (1924)

Regie: Fred C. Newmeyer, Sam Taylor | 82 minuten | actie, komedie, familie, romantiek | Acteurs: Harold Lloyd, Jobyna Ralston, Richard Daniels, Carlton Griffin

Zodra Harold Meadows in het gezelschap van vrouwen of meisjes verkeert begint hij heftig te stotteren. Zijn verlegenheid zit hem behoorlijk in de weg bij zijn werk in het naaiatelier van zijn oom, maar ook daarbuiten. Een feestje bijwonen is veel te eng en hij staat dan ook liever buiten op zijn voeten te wiebelen dan zich binnen bij het gezelschap te voegen. Maar de verlegen jongeman heeft een boek geschreven over zijn leven als casanova waarin hij verhaalt van de vele vrouwen die hij heeft gekend en vertrekt naar de grote stad om het te laten uitgeven.

Onderweg ontmoet hij de mooie, rijke Mary Buckingham (Jobyna Ralston) die vanwege autopech met de trein reist. Hij helpt haar om haar hondje de trein binnen te smokkelen en verborgen te houden voor de argwanende conducteur. Eerst stottert hij nog tegen haar, maar binnen de kortste keren is hij urenlang onophoudelijk aan het woord. Ook haar heeft de ontmoeting niet onberoerd gelaten en als ze elkaar weer zien, zijn ze allebei dolblij. Maar als Harolds boek afgewezen wordt door de uitgever, ziet hij zijn droom over een toekomst met Mary in rook opgaan. Bovendien is er een andere man (Carlton Griffin) die op haar hand, maar vooral haar geld aast en die laat zich niet zomaar afschepen.

De film valt in twee delen uiteen die slechts dunnetjes met elkaar in verbinding staan en dat is jammer. Afzonderlijk zijn ze prima in orde. De verlegenheid van Harold en zijn gestotter zijn een beetje te lang uitgemeten, maar de scènes waarin hij optreedt als vrouwenverslinder zijn erg geestig door het contrast met zijn saaiheid van alledag. Ontroerend is het als hij denkt dat hij Mary geen toekomst te bieden heeft en dan maar net doet alsof hij tegenover al zijn vriendinnetjes dit soort verliefde praatjes ophangt. Het verdriet van beide kanten is tastbaar en laat de kijker zeker niet onberoerd.

Het tweede deel van de film bestaat uit een langdurige poging van Harold om de bruiloft van Mary met een bigamist te verijdelen. De weg naar de plechtigheid is vol hindernissen en spektakel waarbij Harold niet op een autodiefstal meer of minder kijkt. Klinkt bekend? Inderdaad, zoals zoveel van de vernieuwende films met Harold Lloyd is dit thema vele malen nagevolgd en alleen al daarom is de film interessant. Het kan niet genoeg benadrukt wordt dat er in die goede oude tijd met zoveel beperktere middelen verdomd goede filmmakers aan het werk zijn geweest.

Diana Tjin-A Cheong