Girl Slaves of Morgana le Fay – Morgane et ses nymphes (1971)

Regie: Bruno Gantillon | 86 minuten | horror, fantasie | Acteurs: Dominique Delpierre, Alfred Baillou, Mireille Saunin, Régine Motte, Ursule Pauly, Michèle Perello, Nathalie Chaine, Velly Beguard, Solange Pradel, Patricia Lecarpentier

Exploitatiefilms zijn er in vele soorten en maten. Van de blaxploitationfilms uit de jaren 70 en de tijdloze zombiefilm tot de vele verschijningen van de porno-industrie. Met ‘Girl Slaves of Morgana le Fay’ (‘Morgane et ses nymphes’) hebben we een fijne variant van het vrouwen-doen-het-met-elkaar-genre te pakken. Dergelijke films spelen zich meestal af in een vrouwengevangenis, waar seks en machtswellust voor een vrolijk geheel zorgen. Ondanks dat die films louter worden bevolkt door vrouwen, zijn ze bestemd voor het mannelijk deel van de bevolking.

Hoewel ‘Girl Slaves of Morgana le Fay’ zich niet afspeelt in een echte gevangenis, komt het aardig in de buurt. Het verhaal gaat over Françoise, een studente die verdwaalt in een bos en terecht komt in het kasteel van Morgane le Fay. Het kasteel kent een populatie van mooie vrouwen, minder mooie bejaarden en een gruwelijk lelijke dwerg. De vrouwen houden zich voornamelijk bezig met elkaar te besnuffelen, en de gevangen genomen Françoise krijgt de keuze tot de kasteelharem toe te treden of te versterven zoals de bejaarden.

Hoewel de film het vooral moet hebben van smakelijke seksscènes, hebben de makers hun best gedaan er iets meer van te maken. De plot leunt op bekende mythen, waarvan ‘Der Ring der Nibelungen’ het meest opvalt. Het verhaal kent een magische ring, een mantel die onzichtbaar maakt en een dwerg die een domme belofte heeft gedaan. En we zien drie vrouwen die als zieneressen kunnen zien wat voor anderen verborgen blijft.

Verder is de film vooral een aanrader voor liefhebbers van cultuur uit de jaren 70. Muziek, aankleding (vooral in het begin van de film, als er nog sprake is van aankleding) en de manier waarop de seksscènes zijn verfilmd, ademen dat decennium. Het camerawerk is soms inventief, al wordt het nooit echt bijzonder. Opvallend is hoe goed deze exploitatiefilm past binnen de Franse filmcultuur. Net als in de serieuze Franse film, wordt in ‘Girl Slaves of Morgana le Fay’ heel wat afgeleuterd, waarbij de filosofische overpeinzingen van Morgane vaak onbedoeld grappig zijn.

Voor liefhebbers van het genre en liefhebbers van curiosa is ‘Girl Slaves of Morgana le Fay’ dus prima te doen. Of de gemiddelde filmliefhebber hier iets aan heeft valt te betwijfelen. Liefhebbers van mooie blote vrouwen daarentegen…