Girls’ Night Out (2017)

Recensie Girls' Night Out CinemagazineRegie: Philippe Gagnon | 84 minuten | thriller | Acteurs: Mackenzie Mauzy, Jacob Blair, Hannah Emily Anderson, Kelly Kruger, Katherine Barrell, Cody Ray Thompson, Tristan D. Lalla, Jennifer Garnett, Alex Ivanovici, James Milvain

Het Canadese ‘Girls’ Night Out’ – niet te verwarren met de gelijknamige Amerikaanse komedie met Scarlett Johansson in de hoofdrol – kun je beschouwen als een ‘Saw’ rip off voor lezers van de Viva. Sadistische proeven waarin de deelnemers boete moeten doen worden afgewisseld met serious girl talk. Deze bizarre combinatie levert een ronduit mutsige thriller op die je met open mond achterlaat. Want waar keek je in vredesnaam naar?

Wat een tof vrijgezellenfeest moet worden, mondt uit in een nachtmerrie als de toekomstige bruid McKenzie (Mackenzie Mauzy) ontdekt dat haar ex-vriend Brandon (Jason Blair) haar toekomstige man Reese (Cody Ray Thompson) gegijzeld heeft. De boze ex is niet blij met het aanstaande huwelijk, want hij vindt dat hij ten onrechte gedumpt is. Om McKenzie’s leven zuur te maken heeft Brandon een diabolisch plan bedacht. De vier feestvierende dames worden in twee groepen gesplitst en moeten allerlei wrede opdrachten uitvoeren. Als ze dat weigeren, wordt de geknevelde Reese gruwelijk verminkt. Al videobellend laten de dames zien dat ze hun belager gehoorzamen. Elke taak heeft betrekking op het woeste verleden van de vriendinnen die een nogal dubieuze studententijd achter de rug hebben. Ondertussen probeert McKenzie te achterhalen waar haar ex zit.

Waar te beginnen? Deze schizofrene tv-film van Philippe Gagnon weet niet wat het wil zijn. Het brak geacteerde ‘Girls’ Night Out’ begint als een chickflick vol feestende dames en een heuse stripact, vervolgens pakt de productie uit met een torture-porn achtige setting om vervolgens op de melodramatische toer te gaan. De ronduit idiote ontknoping laat je vol ongeloof achter. Het script is ronduit warrig en deze film is vlees noch vis. Toch is deze productie best kijkbaar, omdat je van de ene verbazing in de andere valt.

De proeven waar de schurk zijn slachtoffers aan blootstelt zijn namelijk hilarisch. Zo moet een vriendin met een stift de ‘probleemgebieden’(!) op het lichaam van McKenzie markeren, terwijl haar ex herinneringen ophaalt aan hun relatie. “Je knieën vond je altijd al lelijk he?” Na het succesvol(?) afronden van deze proef is McKenzie boos op haar vriendin, omdat ze zich vernederd voelt. Een scène daarvoor werd echter de vinger van Reese afgeknipt, waar dan weer minder lang bij stilgestaan wordt.

Een ander opmerkelijke reeks passages zijn de introducties van de proeven waarin de boze ex op romantische, zoetgevooisde wijze aankondigt wat er staat te gebeuren en refereert naar zijn relatie met McKenzie. Dreiging straalt Brandon geen seconde uit. Na deze kolder volgt een welles-nietes spelletje dat op een nogal horkerige manier met het begrip date-rape omgaat. Erg smakeloos. ‘Girls’ Night Out’ is onvervalste pulp en een mislukte hybride tussen genres die niet bij elkaar horen. Als jij toevallig die ‘Saw’ verslindende Viva-lezeres met een voorliefde voor melodrama en smakeloze whodunits bent, dan is dit je nieuwe favoriete film!

Waardering: 1.5