Girls Trip (2017)

Recensie Girls Trip CinemagazineRegie: Malcolm D. Lee | 122 minuten | komedie | Acteurs: Regina Hall, Queen Latifah, Jada Pinkett Smith, Tiffany Haddish, Larenz Tate, Mike Colter, Kate Walsh, Kofi Siriboe, Lara Grice, Deborah Ayorinde, Janeline Hayes, Wild Wayne, Sunny Hostin, Nick Mundy, Ricky Wayne, Shrey Neil, Donna Biscoe, Aadyn Encalarde, Cayden Williams, Rachel G. Whittle

Een groep vrienden vertrekt voor een wild weekendje weg (of gewoon een avondje uit) en gaat compleet los met drank, drugs, seks en gekkigheid. Er is een compleet subgenre ontstaan rond dit soort films, een wildgroei die weinig goeds belooft. ‘The Hangover’ (2009) en ‘Bridesmaids’ (2011) zijn weliswaar geslaagde varianten op het thema, maar vele andere films, die in rap tempo gemaakt werden in de hoop te kunnen meeliften op het succes van die positieve uitschieters, sloegen de plank compleet mis. Critici bekijken elke nieuwe loot aan de ‘partyfilm-boom’ dan ook met argusogen. Gelukkig is er zo nu en dan een film die ons positief weet te verrassen. Zo’n film die weliswaar de bekende paden volgt en vol clichés zit, maar toch aantoont het hart op de juiste plaats te hebben. Zo’n film is ‘Girls Trip’ (2017) van Malcolm D. Lee, de man achter de reeks ‘Best Men’-films. Een groep Afro-Amerikaanse vrouwen gaat gezamenlijk op pad en beleeft de wildste avonturen. Tot zover niks nieuws onder de zon. Wat ‘Girls Trip’ boven de middelmatigheid doet uitsteken is de heerlijke, oprechte chemie tussen de hoofdrolspeelsters. Regina Hall, Queen Latifah, Jada Pinkett-Smith en Tiffany Haddish zouden zomaar in het echt ook al jaren bevriend met elkaar kunnen zijn, zo overtuigend komen ze hier voor de dag.

Het verhaaltje is weinig bijzonder; spil in het gezelschap is Ryan (Regina Hall), een ‘selfmade woman’, die als een soort lifestylegoeroe à la Oprah Winfrey in korte tijd een grote schare fans voor zich heeft gewonnen. Ze lijkt het goed voor elkaar te hebben; ze is slim, haar carrière zit in de lift en ze heeft een op het oog perfect huwelijk met Stewart (Mike Colter). Dat het allemaal niet zo geweldig is als het lijkt, ontdekken we al snel. Ryan wordt uitgenodigd om te spreken op het New Orleans Essence Festival en omdat ze niet alleen naar Louisiana wil afreizen, nodigt ze haar vriendinnen van vroeger uit om met haar mee te gaan. Meiden die ze al lang niet gesproken heeft omdat ze te veel met haar carrière bezig was. Ook de andere vrouwen hadden de afgelopen jaren wat anders aan hun hoofd. Sasha (Queen Latifah) ambieerde ooit een grote carrière in de journalistiek, maar kwam niet verder dan het roddelkatern op een website en heeft nu grote financiële problemen. Lisa (Jada Pinkett-Smith) trouwde, kreeg kinderen en scheidde weer. Als een moeder overste waakt ze over haar kroost. Daarbij cijfert ze zichzelf helemaal weg. Haar scheiding heeft ze nog altijd niet verwerkt en daardoor is ze behoorlijk verbitterd. Ten slotte is er Dina (Tiffany Haddish), die recent haar baan is kwijtgeraakt. Dat lijkt haar echter niet te deren, want ze is vrolijk en lekker gek. Soms draaft ze een beetje door en niet zelden brengt ze zichzelf en anderen met haar grote mond in de problemen. Zo komt het door Dina dat het viertal uit hun luxe hotel worden gezet, zodat ze gedwongen zijn hun heil elders te zoeken. Ze belanden al snel in een wereld van drank, drugs, mannelijk naakt en… grapefruits?!

Ja, natuurlijk duiken er serieuze love interests op, die een potentieel gevaar vormen voor de vriendschap tussen de vrouwen. En ja, natuurlijk zijn deze vrouwen bordkartonnen personages, die naar een voorspelbaar einde worden gemanoeuvreerd aan de hand van voorspelbare plotwendingen. Desondanks is ‘Girls Trip’ een heerlijke film om naar te kijken. Want het vleugje drama dat in het flinterdunne verhaaltje verwerkt is mag dan weinig bijzonders zijn, de humor komt hier prima uit de verf. De grappen zijn soms smerig en ordinair, maar doordat ze met zo veel verve worden gebracht (met name Haddish is op dreef; die steelt vrijwel elke scène), zijn ze bijna allemaal raak. In een hoog tempo schiet de film van de ene doldwaze komische scène in de andere. Dat we erin meegaan, is vooral dankzij de sterke cast. Hall, Latifah, Pinkett-Smith en Haddish overtuigen als vriendinnengroep, niet alleen in de lollige scènes maar vooral ook als hun personages elkaar even niet zo aardig vinden. Hun onderlinge ruzies zijn geen ‘bitch fights’, maar een gevolg van miscommunicatie. Zoals dat bij échte vriendinnen ook vaak het geval is. De geloofwaardige chemie tussen de vrouwen maakt ‘Girls Trip’ een veel aangenamere kijkervaring dan je op basis van de filmposter en samenvatting zou denken.

Bioscooprelease: 7 september 2017
DVD- en blu-ray-release: 24 januari 2018