Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)
Regie: Rian Johnson | 140 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Daniel Craig, Edward Norton, Janelle Monáe, Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Kate Hudson, Dave Bautista, Jessica Henwick, Madelyn Cline, Noah Segan, Jackie Hoffman, Dallas Roberts, Ethan Hawke, Hugh Grant, Stephen Sondheim, Kareem Abdul-Jabbar, Serena Williams, Yo-Yo Ma, Joseph Gordon-Levitt, Adele Franck, Angela Lansbury
Nu Daniel Craig niet meer in de huid van James Bond hoeft te kruipen, heeft hij eindelijk zijn handen vrij voor andere rollen. Eén van de rollen waar hij zichtbaar het meeste plezier aan beleeft is die van Benoit Blanc, de excentrieke meesterdetective met het merkwaardig Southern accent die zich nadrukkelijk presenteert als zielsverwant van Hercule Poirot en Sherlock Holmes. ‘Knives Out’ (2019), de heerlijke whodunit die het publiek met Blanc liet kennismaken, was een onverwacht succes: de film bracht ongeveer acht keer meer op dan hij kostte. Regisseur en schrijver Rian Johnson – een zelfverklaard ‘whodunit-junkie’ – ging een lucratieve deal aan met Netflix, waarmee in totaal 468 miljoen dollar (!) gemoeid is. Daarmee troefde de in zwaar weer verkerende streamingdienst onder meer Lionsgate, Amazon en Apple af, die ook wel interesse hadden in een franchise rond de charmante detective Benoit Blanc. Door de deal met Netflix zijn de fans verzekerd van in elk geval twee sequels van ‘Knives Out’, te beginnen met ‘Glass Onion: A Knives Out Mystery’ (2022). Daniel Craig kan ook tevreden zijn: hij houdt een slordige 100 miljoen dollar over aan de deal. Daarvoor kruipt hij met liefde nog maar eens in de rol van Benoit Blanc. Want dat is duidelijk allerminst een straf!
Van al die cijfers gaat je hoofd maar tollen. We zouden bijna vergeten waar het écht om gaat: is ‘Glass Onion’ de moeite waard? Sequels zijn vaak meer van hetzelfde, en dat is lang niet altijd een verbetering. De vervolgfilms die louter gemaakt zijn om meer geld mee te verdienen, pik je er zo uit. We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen: met ‘Glass Onion’ maakte Johnson opnieuw een whodunit die een feest is om naar te kijken. De film biedt inderdaad meer van hetzelfde, maar door de setting te verplaatsen naar een heel andere omgeving – het klassieke herenhuis van thrillerschrijver Harlan Thrombey uit de eerste film is ingeruild voor de pompeuze moderne glazen villa van techgigant Miles Bron (Edward Norton) op een afgelegen Grieks eiland – heb je dat amper in de gaten. Opnieuw werd een sterrenensemble verzameld van potentiële daders; stuk voor stuk verwerpelijke types met een twijfelachtige moraal en een dijk van een motief. En ook nu zet Johnson de kijker regelmatig op het verkeerde been. Die succesformule werkt gelukkig nog steeds.
Miles, een larger than life-type in de geest van Elon Musk, heeft vijf van zijn oude vrienden uitgenodigd voor een weekendje op zijn eigen Griekse eiland. Aangezien de film zich afspeelt middenin de pandemie, en iedereen toe is aan een verzetje, gaan ze graag op de uitnodiging in. Miles noemt zijn vrienden liefkozend ‘disruptors’ oftewel ‘verstoorders’, omdat ze allemaal rijk en beroemd zijn geworden door de boel eens flink op te schudden. En allemaal hebben ze hun succes te danken aan Miles, die zijn fortuin in hen investeerde. Als dat geen motief voor moord is… Claire (Kathryn Hahn) is een voormalige ‘soccer mom’ met een grote bek die het schopte tot gouverneur van Connecticut, Duke (Dave Bautista) is een narcistische influencer die als eerste persoon een miljoen volgers op Twitch haalde door met zijn pistool te zwaaien en vrouwonvriendelijke teksten te roepen en Birdie Jay (Kate Hudson) is een onnozel voormalig supermodel dat zich na een schandaal een imperium opbouwde met in ‘sweatshops’ in Bangladesh vervaardigde joggingbroeken (‘sweatpants’). Lionel Toussaint (Leslie Odom Jr.) is een wetenschapper die verbonden is aan Miles’ techbedrijf en Andi (Janelle Monáe) is Miles’ voormalige zakenpartner, met wie hij in onmin raakte. Zij spande vervolgens een rechtszaak tegen hem aan, maar verloor en raakte alles kwijt. Waarom ze dan toch naar het eiland gekomen is, is een van de vele mysteries die Johnson voor ons in petto heeft.
Ook Benoit Blanc is naar het eiland gekomen, tot verrassing van Miles die beweert hem niet te hebben uitgenodigd. Maar wie dan wel? Eenmaal in de enorme woonkamer vol glazen sculpturen, postmoderne designermeubels en opzichtige kunstwerken blijkt dat Miles een moordspel gepland heeft, waarbij hij het slachtoffer is. Had hij kunnen bevroeden dat er daadwerkelijk doden zouden vallen dit weekend?
Van een film als deze moet je niet te veel van de plot verklappen. Het enige dat we nog willen delen is dat het net als ‘Knives Out’ weer boordevol dubbele bodems, verborgen motieven en andere geheimen zit. Niet iedereen is wie hij zegt te zijn, leren we via flashbacks. En neem maar van ons aan: degene die van tevoren het meest verdacht overkomt, is doorgaans niet de dader. ‘Glass Onion’ heeft net als zijn voorganger een geweldige allstar cast, waarin met name Craig en multitalent Monáe de show stelen. De gortdroge Benoit Blanc is een heerlijk personage; hij is zo over de top is dat je hem snel onderschat als detective. En dan die outfits; always fine and dandy! Met name zijn blauw-wit gestreepte zwempak is een instant klassieker! Het zal niemand verbazen dat Blanc zijn coming-out beleeft in deze film; een geniale zet is de manier waarop dat gebeurt (en wie zijn partner blijkt te zijn). Niet alleen Blanc ziet eruit om door een ringetje te halen, dat kunnen we ook zeggen van Monáe (en de andere personages); een dikke pluim voor kostuumontwerpster Jenny Eagan!
Het oplossen van het mysterie in ‘Glass Onion’ is niet eens het belangrijkste (al blijft het leuk om zelf detective te spelen natuurlijk); het gaat om de wijze waarop we samen met Blanc tot de ontrafeling ervan komen. De weg naar die nogal explosieve conclusie zit boordevol kwinkslagen, verrassende cameo’s en de onderkoelde humor van de detective, wat het een feest maakt om die glazen ui laagje voor laagje te pellen. ‘Glass Onion’ is minder verrassend dan zijn voorganger, maar minstens zo vermakelijk.
Patricia Smagge
Waardering: 4
VOD-release: 23 december 2022 (Netflix)