Glassland (2014)

Regie: Gerard Barrett | 89 minuten | drama | Acteurs: Will Poulter, Toni Collette, Jack Reynor, Michael Smiley, Joe Mullins, Shashi Rami, D.J. McGrath, Darine Ní Dhonnchadha, Graham Earley, Ally Ni Chiarain, Melissa Maria Carton, Laura Byrne, Gary Ó’Nualláin, Katie Galvin, Harry Nagle, Alex Oros, Jack Barrett, Kian Murphy, John Flynn, Ashley Xie, Tong Zhang, Nikki Wong

Acteurs met potentie genoeg in ‘Glassland’, een somber sociaal-realistisch drama spelend in working class Dublin. De vertolker van hoofdpersonage John – Jack Reynor (‘MacBeth’)  – kreeg er al een speciale jury-award voor op het Sundance Festival 2015, en over de verdiensten van Toni Collette (o.a. ‘Muriel’s Wedding’) hoeven we het nauwelijks nog te hebben. Zij speelt een rauwe, versleten alcoholiste in een consciëntieus uitgevoerde, toneelachtige film die stroef begint als schematische pas de deux van moeder en zoon, maar dan alsnog vaart maakt richting slot – waarover wij nog niet zoveel willen onthullen.

En waar gaat ie dan uiteindelijk over: Vriendschap? Ouderschap? Mensenhandel? De jonge Ierse regisseur Gerard Barrett (‘Pilgrim Hill’) schept verwarring met zijn zijwegen en tempowisselingen; duidelijk is dat John, een twintiger met een oproepbaan als taxichauffeur die samenwoont met zijn alcoholistische moeder, centrum van handeling is. We leren al snel iets over het gebroken gezin, namelijk dat moeder niet in staat is de achttiende verjaardag van haar andere zoon (met Down-syndroom) mee te maken. En dat de in-en-in goede John onze sympathie niet snel zal verliezen. Barrett maakt het ons evenwel niet gemakkelijk: lange stiltes, kale interieurs, beregende straten en autoruiten.

We zien John soms veel te lang peinzen en twijfelen; is dit wachten op Godot? Het echte leven wel ja, maar dit is film. Een ontboezemend gesprek van moeder en zoon schuurt en kabbelt tegelijk. Moeder Collette barst af en toe indrukwekkend uit haar vel, en ze blaast Reynor niet weg. Hoewel de twee hoofdrolspelers indruk maken blijft het scenario onevenwichtig. Zijlijntjes over Johns vriendschap met tienervader Shane (aardige rol van Will Poulter) zijn goed bedoeld, maar leiden ook af. Het slot verrast, maar komt technisch weer niet helemaal uit de verf. Jack Reynor houdt de veelheid aan goede bedoelingen met zijn krachtige personage overeind.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 26 november 2015
DVD-release: 23 februari 2016