Glee: The Concert Movie (2011)

Regie: Kevin Tancharoen | 84 minuten | muziek | Acteurs: Dianna Agron, Kevin McHale, Lea Michele, Darren Criss, Cory Monteith, Chris Colfer, Chord Overstreet, Naya Rivera, Heather Morris, Mark Salling, Harry Shum Jr., Ashley Fink, Jenna Ushkowitz, Amber Riley, Riker Lynch, Curt Mega, Titus Makin Jr., Jon Robert Hall, Jaymz Tuaileva, Gwyneth Paltrow

De immens populaire tv-serie “Glee” verscheen in 2010 voor het eerst op de Nederlandse buis. De verwikkelingen rondom de groep scholieren, die er in het koor van hun middelbare school erachter komen dat ‘anders’ zijn juist te verkiezen valt boven het ‘in de groep passen’ is, worden door talloze kijkers gevolgd. Het verhaal speelt zich af op de fictieve William McKinley High School in Lima, Ohio. De makers hebben inmiddels – met het derde seizoen bijna achter de rug – een aparte prijzenkast aan moeten schaffen om alle awards, waaronder Golden Globes en Emmys, kwijt te kunnen. Fans van de serie noemen zich Gleeks (een samentrekking van Glee en Geeks) en zij zullen het beamen: “Glee” is een fenomeen.

Een groot deel van de populariteit van de serie kan toegeschreven worden aan het feit dat er voor elk wel wat wils is: “Glee” biedt entertainment, romantiek, heel veel muziek, grappige dialogen, maar er is ook zeker een diepere laag, elk van de personages heeft moeite met het zich aanpassen aan de hoge eisen die het leven (op een high school) stelt. De meeste hoofdrolspelers zijn aanvankelijk niet zo geliefd bij hun leeftijdsgenoten. Een prima zet van de bedenkers en schrijvers van “Glee”, want iedereen kan zich goed voorstellen (of heeft het zelf meegemaakt) hoe het is om als laatste gekozen te worden bij gym, of in de pauze niet bij de populaire kinderen aan tafel te mogen zitten.

In de zomer van 2011 ging de cast van “Glee” op tournee door Amerika. Daar kon natuurlijk in verhouding maar een klein percentage Gleeks bij zijn, dus werd er een film van gemaakt om zo fans over de hele wereld te bereiken. Regisseur Kevin Tancharoen smeedt de nummers – zoals bekend bij kenners van de show – covers van bekende recente, en minder recente, pophits, samen tot een sprankelend, swingend geheel. Naast opener “Don’t Stop Believin‘“ horen we onder andere ook “I’m a Slave 4 U”, “River Deep, Mountain High”, “P.Y.T. (Pretty Young Thing)”, “Fat Bottomed Girls”, “Valerie”, “Jessie’s Girl” en Katy Perry’s “Firework” en “Teenage Dream”. De liedjes worden kundig uitgevoerd door de bekende castleden en Glee fans zullen het ongetwijfeld het voorbeeld van het kleine, vertederende jochie dat voor de tv danst en meezingt, volgen. Backstage worden “Glee” castleden (die in hun rollen blijven) gefilmd.

Daar tussendoor zijn interviews met een paar “Glee” fans gemonteerd. Dat varieert van korte uitspraken door mensen op straat wie het favoriete personage is en waarom, tot de uitwerking die “Glee” op fans heeft gehad. Dat laatste wordt in drie afzonderlijke interviews, uitgespreid over de speelduur, verwerkt. We maken kennis met een fan die tot voor kort leed aan het syndroom van Asperger, maar die dankzij “Glee” vriendinnen heeft gemaakt en nu beter in haar vel zit. De gesprekken met de – vanwege een groeistoornis – kleine Janeane zijn een lust voor het oog: de “Glee” fan straalt levenslust en ondeugend plezier uit, geen wonder dat zij tot prom queen is gekozen. En tenslotte doet de homoseksuele Trenton een duit in het zakje met zijn verhaal over hoe hij noodgedwongen uit de kast kwam en de moeilijkheden die dat voor hem meebracht. Hoewel enige manipulatie de makers niet vreemd is, maken deze scènes wel duidelijk dat “Glee” voor een aanzienlijk deel van deze generatie een grote inspiratiebron vormt. En geef nou toe: elk persoon die door het kijken van “Glee” opener en minder bevooroordeeld wordt, is meegenomen, nietwaar?

Hoewel ‘Glee: The 3D Concert Movie’ voornamelijk bedoeld is voor de fans van de serie, zal er waarschijnlijk ook een nieuwe groep liefhebbers bijkomen. Het enthousiasme van de fans en het aanstekelijke optreden van de cast zal daar ongetwijfeld aan bijdragen. Heel erg vernieuwend is de film niet, ook de choreografie van de nummers weet nauwelijks te verrassen, maar voor de liefhebber valt er genoeg te genieten.

Bioscooprelease: 1 september 2011
DVD- en blu-ray-release: 7 december 2011