Glory – Slava (2016)

Recensie Glory CinemagazineRegie: Kristina Grozeva, Petar Valchanov | 101 minuten | drama | Acteurs: Stefan Denolyubov, Margita Gosheva, Ana Bratoeva, Nadejda Bratoeva, Nikola Dodov, Stanislav Ganchev, Mira Iskarova, Milko Lazarov, Hristofor Nedkov, Dimitar Sardzhev, Ivan Savov, Tanya Shahova, Dr. Georgi Stamenov, Deyan Statulov, Decho Taralezhkov, Kitodar Todorov, Nikolay Todorov

‘Glory’ (2016), de tweede film van Bulgaarse regisseur Kristina Grozeva, is een tragikomedie over een armetierige spoorwegarbeider, Tsanko, die de speelbal wordt van meedogenloze carrièretijgers en corrupte ambtenaren. Tsanko vindt tijdens zijn inspectieronde langs het spoor een hele smak geld, en in plaats van de buit in eigen zak te stoppen, informeert hij de politie. De PR-afdeling van het ministerie van transport grijpt Tsanko’s eerlijkheid aan om het eigen imago op te vijzelen, en vanaf dat moment verandert Tsanko’s simpele leventje in een Kafkaesque achtbaanrit die van kwaad tot erger gaat.

Net zoals Grozeva’s debuut ‘The Lesson’ (2014) is ’Glory’ geïnspireerd op een nieuwsbericht uit de Bulgaarse pers, en vormt het het tweede deel in wat uiteindelijk een trilogie moet worden. Verbindend element, aldus Grozeva, is ‘de stille rebellie van de kleine persoon tegen de zielloze en cynische wereld waarin we leven’. In ‘Glory’ ontsnapt niemand aan deze negatieve eigenschappen, en uiteindelijk ook Tsanko niet. Daarin is ‘Glory’ wel erg dwingend; de personages blijven steken in hun maar al te herkenbare clichés. Zo is er Julia, de extreem carrièregerichte en niets ontziende chef PR; haar even hardvochtige medewerkers die alleen maar oog hebben voor de technische kant van hun werk; en Julia’s onder de plak zittende echtgenoot die weliswaar goedmoedig lijkt te zijn, maar onmachtig om hier uiting aan te geven.

Deze oppervlakkige typeringen stroken niet met de cinematografische intenties van de makers om dicht op de huid van hun personages te zitten om zo hun gemoedstoestand en motieven uit te diepen. Het levert prima beeld op en de acteurs kunnen die opdringerige camera goed hebben, toch maken al die voyeuristische shots de personages niet interessanter. ‘Glory’ roept vooral verontwaardiging op bij de kijker en doet dat listig door middel van onderkoeld leedvermaak. Vernedering volgt op vernedering en opzettelijk voorspelbaar gaan Tsanko en Julia hun ondergang tegemoet. Al komt het einde wel als een verrassing, het is een wrange tegemoetkoming aan de genoegdoening eisende kijker.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 6 april 2017
On demand release (via Picl): 6 april 2017