Go (1999)

Regie: Doug Liman | 103 minuten | actie, drama, thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Katie Holmes, Sarah Polley, Desmond Askew, Nathan Bexton, Robert Peters, Scott Wolf, Jay Mohr, Timothy Oliphant, Taye Diggs, Breckin Meyer, James Duval, Katharine Towne, Marisa Johnston, Nikki Fritz, Tane McClure, Jimmy Shubert, J.E. Freeman, Jay Paulson, Jane Krakowsky, Melissa McCarthy, Shann Beeman

Een film die de climax van de film vanuit drie perspectieven verteld hoeft in het geval van ‘Go’ niet een film te zijn waar je verschrikkelijk goed moet opletten. Je kunt de film net zo stoned bekijken als de helft van de personages en nog steeds snappen waar het over gaat. Maar ‘Go’ is geen domme film. Regisseur Doug Liman laat met deze film zien dat hij een verhaal weet te vertellen. Zelfs wanneer dit verhaal in drieën wordt gedeeld.

De vrouw van Tom Cruise, Katie Holmes, is zo ongeveer de grootste naam in ‘Go’, maar heeft een van de kleinere rollen. Ze speelt een ‘damsel in distress’, de prinses die gered moet worden van een monster, in dit geval een drugsdealer. De held die haar moet redden is echter geen prins op een wit paard, maar een vrouw in een oud barrel. Deze leukste rol van de film wordt vertolkt door Sarah Polley.

Het tweede verhaal gaat over de vele problemen die je ondervindt wanneer je als jongere in een grote stad de beest uithangt. Desmond Askew weet zo’n beetje alles precies verkeerd te doen, alle waarschuwingen van Taye Diggs ten spijt. Maar wat je van verre denkt te zien aankomen voltrekt zich op geheel andere wijze.

Het derde verhaal brengt alle verhalen samen. Scott Wolf en Jay Mohr spelen twee televisieacteurs die zijn opgepakt met een hoeveelheid drugs. Om onder gevangenschap uit te komen helpen ze de politie met het oppakken van hun dealer. Maar zoals alles in ‘Go’ gaat niet alles zoals gepland.

Regisseur Doug Liman heeft pas echt naam gemaakt bij het grote publiek met ‘The Bourne Identity’ en later ‘Mr. & Mrs. Smith’. Maar met ‘Go’ heeft hij al laten zien dat hij kwaliteiten bezit. De vergelijking met ‘ Pulp Fiction’ is snel gemaakt, maar Doug Liman is geen Quentin Tarantino. Hij is wel net zo speels, maar zijn vertelmethoden en humor hebben meer raakvlakken met Hollywood dan de controversiële Tarantino. Als kijker hoef je daarom niet eerst te wennen aan een bepaalde nieuwe stijl. En dat maakt ‘Go’ makkelijker verteerbaar.

De hele film door word je op het verkeerde been gezet tot uiteindelijk de absurde climax je de waarheid toont. ‘Go’ is een sprookje over de generatie X die zich bezighoudt met sex, drugs en werken in een supermarkt. Grappig, onderhoudend en slim.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 23 september 1999