Go for Sisters (2013)

Regie: John Sayles | 123 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: LisaGay Hamilton, Edward James Olmos, Yolonda Ross, Hilary Barraford, Mahershala Ali, Harold Perrineau, Michael Piznarski, Mary Portser, Don Harvey, Brent Jennings, Isaiah Washington, Michael Laskin, Rita Taggart, Jonathan Castellanos, Thai Phuong, Vanessa Martinez, Tessa Ferrer, Evelina Fernández, Sal Lopez, Manny Montana, Jesse Borrego

Hoewel ‘Go for Sisters’ door de filmdistributeur als thriller wordt weggezet, klopt dat niet. Dit is geen spannende film, maar een zwaar drama dat over gewone mensen in moeilijke situaties gaat. Over kracht in moeilijke tijden en zingeving in een wereld waarin het verdienen van veel geld als het hoogst haalbare wordt gezien.

‘Go for Sisters’ verhaalt over Bernice Stokes (Lisa Gay Hamilton) en Fontayne Gamble (Yolonda Ross). Deze vrouwen zijn beste vriendinnen en groeien samen op. Na hun middelbare school te hebben afgerond, verliezen ze elkaar uit het oog. Het leven is goed voor Bernice. Ze heeft een baan bij de sociale dienst gevonden. Fontayne heeft het minder gemakkelijk, want ze raakt verslaafd en belandt in de cel. Twintig jaar later wordt Bernice als reclasseringsambtenaar toegewezen aan Fontayne. Wanneer Bernice’s zoon Rodney vermist raakt bij de Mexicaanse grens, doet Fontayne een beroep op Freddy Suárez (Edward James Olmos). Deze man is een aan lager wal geraakte rechercheur die snakt naar een nieuwe kans. Het trio gaat op zoek naar Rodney.

Hoewel deze film te lang is om de speelduur van 120 minuten te rechtvaardigen, is ‘Go for Sisters’ absoluut de moeite waar om een keertje te bekijken. Dat ligt niet zozeer aan de regie van John Sayles – die niet verkeerd is – maar aan het geweldige acteerwerk. Hamilton, Ross en Olmos zijn erg goed op dreef en zetten inleefbare personages neer. Het is erg mooi dat Sayles genuanceerde personages weet op te voeren en zich niet in clichés verliest. Je ziet hier geen vervelende junks en rechtschapen sociale werkers, maar ‘normale’  mensen met goede en slechte eigenschappen.

De reden om deze speelfilm te gaan zien, is het fenomenale spel van dit trio. Ze hadden echter een betere regie verdiend. De spanningsboog is niet altijd gespannen en daardoor zakt het tempo bij vlagen in. Een meer compacte speelduur had de film goed gedaan. Dit verhaal had beknopter verteld kunnen worden.

DVD-release: 24 februari 2015