God Help the Girl (2014)

Regie: Stuart Murdoch | 107 minuten | drama, musical, romantiek | Acteurs: Emily Browning, Olly Alexander, Hannah Murray, Pierre Boulanger, Cora Bisset, Sarah Swire, Mark Radcliffe, Stuart Maconie, Ann Scott-Jones, Josie Long, Pauline King, Kath Howden, Alex Klobouk, Paul Flanagan, Michael Drum, Michael M., Lee Thomson, Donnie McInnes, Kieran Murdoch, Eve Boermans, Miles Berman

Popband Belle & Sebastian is zelfs binnen de kleurrijke indie-scene al decennia een buitenbeentje. Onder leiding van Stuart Murdoch maken de Schotten lieflijke en melodieuze liedjes met even literaire als erudiete teksten. De uit duizend herkenbare hoezen en de carnavaleske uitdossing op bandfoto’s maken het plaatje compleet.

Waarom deze muziekinfo op een filmsite? Omdat Stuart Murdoch schrijver en regisseur is van de popmusical ‘God Help the Girl’. In 2009 verscheen de gelijknamige cd, in 2014 gevolgd door de film en de soundtrack. In ‘God Help the Girl’ volgen we twintiger Eve, een anorectisch meisje dat niets liever wil dan zingen in een band. Op de dag dat zij ontsnapt uit een kliniek aan de rand van Glasgow, ontmoet ze de zanger en songschrijver James. Die stelt haar voor aan de vrolijke en muzikale studente Cassie. De rest laat zich raden.

Niet helemaal onverwacht ademt ‘God Help the Girl’ volledig het merk Belle & Sebastian. De muziek is helemaal B&S, zij het dat de nummers niet de klasse hebben van de geniale liedjes van het moederschip. Eve en Cassie lijken zo geknipt uit een platenhoes van de band, terwijl James  sprekend lijkt op bandlid Stevie Jackson. En zoals onder de uiterlijke vrolijkheid van B&S-songs vaak een wereld van verdriet schuilgaat, zo is ‘God Help the Girl’ ook nooit helemaal happy.

Hoewel deze musical als geheel redelijk geslaagd is, merk je toch dat de ideeën van Murdoch beter passen in een liedjesformaat dan in dat van een speelfilm. De overkoepelende (liefdes)lijn tussen James en Eve moddert maar wat aan. Over het smeden van muzikale banden leren we meer in één aflevering van ‘Nashville’ dan in deze hele film. Bovendien zie je dat Murdoch het regievak nog niet helemaal onder de knie heeft.

Fans van Belle & Sebastian zullen zeker genieten van de film en van de liedjes. Aan de lieve liedjes zal überhaupt niemand zich een buil vallen. Maar wij zien in ‘God Help the Girl’ toch eerder een film met cultpotentie dan eentje voor de jaarlijstjes.

‘God Help the Girl’ verschijnt dinsdag 3 maart 2015 op DVD.