Goddess (2013)

Regie: Mark Lamprell | 97 minuten | komedie, musical, romantiek | Acteurs: Laura Michelle Kelly, Ronan Keating, Magda Szubanski, Dustin Clare, Hugo Johnstone-Burt, Tamsin Carroll, Corinne Grant, Pia Miranda, Natalie Tran, Cameron Lyon, Viviana Delgado, Claire Chihambakwe

Dat een mooi koppie en roem niet altijd betekent dat alles je altijd maar aan komt waaien, bewijst zanger Ronan Keating. De Ier – vooral bekend als lid van boyband Boyzone (1994 – 1999) en zijn solohit ‘When You Say Nothing At All’ heeft naar verluidt hard moeten knokken voor zijn acteerdebuut. Audities voor ‘Moulin Rouge’, ‘King Arthur’ en zelfs ‘The Hobbit’ leverden hem niets op, maar Mark Lamprell, regisseur en schrijver van de Australische musical ‘Goddess’, zag wel wat in het eerder genoemde knappe gezicht en de zwaar getatoeëerde armen van Keating en gaf hem één van de hoofdrollen.

Keating speelt in ‘Goddess’ James Dickens, echtgenoot van Elspeth (Laura Michelle Kelly). Samen hebben ze twee zoontjes, een tweeling, maar van samen opvoeden is nauwelijks sprake. Door zijn werk als ‘walvisredder’ is James veelvuldig van huis en Elspeth moet het alleen zien te rooien. Het jonge stel heeft onlangs een nieuwe start gemaakt en verruilde Engeland voor een afgelegen boerderij in de Tasmaanse outback. Vrienden en familie heeft Elspeth er niet, dus het leven is nogal eenzaam. Wanneer James na een lange reis even thuis is, maar wegens een calamiteit ook snel weer moet vertrekken drukt hij zijn vrouw net voor het vertrek een webcam in handen. Zo kunnen ze elkaar in ieder geval zien, zo luidt het goede voornemen. Maar het bereik op de boot blijkt niet zo goed.

Een illusie armer, maar een ervaring rijker weet Elspeth haar nieuwe elektronische speeltje toch te benutten. Als zangeres trok ze ooit publiek (of het volle zalen waren, vertelt het verhaal niet), en dat mist ze. Haar zelfbedachte gekke teksten rollen spontaan over haar lippen en ze bedenkt er absurde outfits bij, zoals een schort versierd met keukenhandschoenen. Als haar man haar niet kan zien, dan moet de rest van de wereld haar maar zien, bedenkt ze en zo slingert ze de beelden via de webcam het internet op. In eerste instantie levert haar dat geen respons op, maar met behulp van een vriendelijke supermarktmedewerker, die wat zoekwoorden instelt, beginnen de hits te komen en krijgt Elspeth een trouwe schare volgers. Al snel zit daar ook een medewerker van een reclamebureau bij, die in Elspeth een beloftevolle ontdekking herkent. Zijn baas ziet dat ook en binnen een mum van tijd bevindt de wanhopige moeder van nog geen zindelijke peuters zich in een duur hotel in Sydney om mee te werken aan een reclamecampagne voor een laptop voor vrouwen, genaamd Goddess.

‘Goddess’ is een oud verhaal in een nieuw jasje. De weg naar succes en erkenning is niet zonder hobbels, zeker niet wanneer het thuisfront niet meewerkt en elke hoofdpersoon in een soortgelijk verhaal krijgt dezelfde levenslessen mee. Dat is in het geval van Elspeth niet anders. Wat ‘Goddess’ doet afwijken van het gros van dit soort films is niet alleen de Australische setting (verfrissend om Sydney Harbour Bridge eens te zien in een komedie, in plaats van de geijkte Amerikaanse iconen!), maar ook het musicalgedeelte. Elspeth is namelijk niet de enige die in zingen uitbarst. De songteksten zijn allen erg sterk en vormen een welkome afwisseling van het voorspelbare verhaal. Jammer genoeg zijn de echt grappige momenten schaars (in de eerste tien seconden zit bijna het leukste van de hele film!) en is er weinig chemie tussen Keating en Kelly. Ze acteren niet slecht, maar samen bieden ze de kijker te weinig om iets om het onvermijdelijke happy end te geven. De bijrollen zijn ook maar matig, vooral Magda Szubanski weet nauwelijks iets van haar personage als reclamebaas te maken en wat de bedoeling is van de straatartiest is een raadsel. ‘Goddess’ is een energieke feel-goodfilm, de pret van het filmen straalt er van af, maar de grappen slaan niet aan en het drama is te onderontwikkeld. Zien voor de liedjes en als je fan bent van Ronan Keating(s billen).

‘Goddess’ verschijnt dinsdag 17 juni 2014 op DVD en is vanaf diezelfde datum te huur.