Godenzoon (2008)

Regie: Wolke Kluppell | 38 minuten | drama, komedie, korte film, fantasie | Acteurs: Bart Klever, Wimie Wilhelm, Carlijne Diekerhof, Aylin Onel, Jerome Westerman, Dalorim Wartes, Mike Meijer, Jan van Eijndthoven, Carla Mulder, Ali Car, Bram van Hoven, Bram Zoontjes, Sammie van den Broek, Jimmy de Bruijn

Het licht absurdistische fantasieverhaal dat ons in ‘Godenzoon’ wordt voorgeschoteld is komisch en triest tegelijk; we zien een gezin dat aan alle kanten niet functioneert; dochter Cornelia heeft het Syndroom van Down en plast midden op het grasveld voor het huis in haar broek; op weg naar huis rijdt haar chagrijnige moeder Elza haar bijna aan, die daarop eerder geërgerd dan geschrokken reageert; vader Freddy zit lamlendig voor de tv voetbal te kijken en in de houten vloer in de kamer zit een groot gat die uitzicht biedt op het riool dat onder het huis doorloopt. Vooral de wijze waarop beide ouders met Cornelia omgaan is pijnlijk; het wordt nog pijnlijker wanneer er ineens tijdens een onweersbui een kindje in Elza’s armen valt, hoewel Cornelia het niet beseft hoe ongevoelig haar ouders’ reactie is. Dit prachtige zwarte kindje lijkt een Godgeschenk en Freddy en Elza zijn van mening dat ze eindelijk het kindje krijgen dat ze verdiend hebben. Cornelia is alleen maar blij met haar nieuwe broertje, wat ze zingend op haar skelter aan de buurt laat weten. In het buurtcafé dat aan hetzelfde pleintje grenst als het huis gaat de gebeurtenis over de tong; maar worden er de verkeerde conclusies getrokken; Elza zal wel vreemd zijn gegaan in de stad. Barvrouw Danny lijkt gevoelens te hebben voor Freddy, maar die laatste is daar blind voor.

Wanneer het weer gaat onweren wordt Ronaldinho – zo heeft Elza het jochie genoemd – ineens zeven jaar ouder. Het is heel grappig om te zien hoe het gezin hierop reageert of liever gezegd, niet reageert, want het wordt – zeker de eerste keer – als gegeven aangenomen. De tweede keer dat het onweer zich aandient wordt Elza toch bang, die is allang niet meer vertederd door dat lieve koppie en haar moedergevoelens bevinden zich op hetzelfde niveau als dat van haar emoties voor Cornelia; ze ziet Ronaldinho het liefst verdwijnen.

‘Godenzoon’ is een surrealistisch verhaal in een realistische setting, waardoor onwaarschijnlijke elementen gemixt worden met een herkenbare gebeurtenissen en personages. Dit zorgt voor een luchtige sfeer en grappige scènes. Knap scenario van Neske Beks, zeker voor een debuut, en uitstekend geregisseerd door Wolke Kluppell. ‘Godenzoon’ is een van de korte films die opgenomen is in de derde serie One Night Stand, waarin jonge en getalenteerde filmmakers de kans krijgen een film te maken, die op het Nederlands Film Festival in première gaan en daarna op televisie te zien zijn.