Godzilla: Final Wars – Gojira: Fainaru uôzu (2004)

Regie: Ryûhei Kitamura | 125 minuten | actie, thriller, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Masahiro Matsuoka, Rei Kikukawa, Kazuki Kitamura, Don Frye, Akira Takarada, Kane Kosugi, Maki Mizuno, Masami Nagasawa, Chihiro Ôtsuka, Kenji Sahara, Kumi Mizuno, Masakatsu Funaki, Masatô Ibu, Masanobu Takashima, Mick Preston, Darren Schnase, Shigeru Izumiya, Kenta Suga, Jun Kunimura, Shelley Sweeney, Ryuhei Kitamura, Kenji Kohashi, Tsutomu Kitagawa

‘Godzilla: Final Wars’ is inmiddels de 28ste Godzilla film en waarschijnlijk de laatste film voor een tijdje. Maar omdat Godzilla nu vijftig jaar bestaat, hebben ze alles uit de kast getrokken om de gemiddelde Godzilla fan te amuseren.

Voor deze film hebben ze actie-specialist Ryuhei Kitamura, ook wel bekend van de ninja-film ‘Azumi’, aangetrokken. Hij heeft geprobeerd om het reusachtige monster een fatsoenlijk einde te geven en heeft daarbij gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. Hoewel Godzilla zelf en een aantal van zijn tegenstanders nog steeds de oude vertrouwde mannen in pakken zijn, wordt er ook zeer veel gebruik van computertechnieken gemaakt. Dit geeft hier en daar een vreemde nasmaak, maar werkt over het algemeen wel goed. Daarnaast rekent Kitamura ook vrolijk af met de Hollywood Godzilla door deze in Sydney te plaatsen en jammerlijk ten onder te laten gaan.

Opvallend is dat er meer aandacht wordt gegeven aan menselijke interactie dan aan monster versus monster gevechten, en dat terwijl de film de meeste monsters ooit biedt. Verwacht alleen niet dat het menselijker georiënteerde verhaal opeens een stuk diepgaander is dan de gemiddelde Godzilla film. Het gaat natuurlijk nog steeds om de actie.

Omdat er opeens veel meer mensen in voorkomen, wordt er natuurlijk ook veel meer geacteerd. Of je daar blij van moet worden is een hele andere vraag, vooral omdat alles is nagesynchroniseerd in het Engels. Het punt is dat vooral daarom het moeilijk te oordelen is of men wel goed acteert. En of men überhaupt wel goed kan acteren in een film dat draait om reusachtige monsters. Misschien daarom irriteren de acteurs nauwelijks en is het niet zo’n punt dat alles nagesynchroniseerd is, het is immers moeilijk om deze film zeer serieus te nemen.

Wat wel opvalt zijn de soms absurde en tenenkrommende dialogen die de acteurs uitkramen. Dat men van dit soort films zeer melig kan worden, zal dan ook geen verrassing zijn.

Vreemd genoeg, ondanks of misschien juist vanwege al deze fouten, is de film zeer genietbaar. Je weet dat niemand de films toch serieus neemt, en dat het geen doodzonde is om tijdens de film flink in het lachen uit te barsten vanwege een ongelukkig geplaatste zin.

Of ‘Godzilla: Final Wars’ nou daadwerkelijk het einde is waar de Godzilla fan op te wachten staat is niet zeker. Wel geeft de film genoeg amusement voor iedereen die de film toch al niet serieus neemt.

Bertine van Hövell