Gondola (2023)
Regie: Veit Helmer | 85 minuten | komedie, drama | Acteurs: Nino Soselia, Mathilde Irrmann, Zuka Papuashvili, Niara Chichinadze, Vachagan Papovian, Luka Tsetskladze, Elene Shavadze, Darejan Geperidze, Nino Pachkoria, Peride Kalandia
Met ‘Gondola’ (2023) heeft Veit Helmer een dialoogloze film gemaakt over twee jonge vrouwen met lesbische gevoelens. Zijn liefdesverhaal is origineel en zacht van aard, maar ook op het saaie af.
Een gondelbaan verbindt een Georgisch bergdorp met een stadje in de vallei. Bewoners worden in ouderwetse gondels heen en weer vervoerd, onder begeleiding van een conducteur. Als een van de twee conducteurs overlijdt, moet er een opvolger komen. Die baan gaat naar Iva (Mathilde Irrmann), een jonge vrouw. Ze wordt ingewerkt door Nino (Nino Soselia), de andere conducteur, en al snel raken de vrouwen gecharmeerd van elkaar.
Voor deze film heeft Veil Helmer geen moeite gedaan om romantische spanning op te bouwen. Het eerste kwartier biedt een gluursessie bij de lockers, hand-op-hand-contact bij de noodrem en een smachtend nagekeken gondel. Nino’s verlangens zijn dan al duidelijk. Het was leuk geweest om in elk geval Iva’s gevoelens te kunnen aftasten, maar ook die zijn helder. Een opwindende vibe is zo evident afwezig, dat de focus vanzelf verschoven wordt.
De aandacht gaat naar de wijze waarop Nino en Iva elkaars harten veroveren. Ze imponeren elkaar op allerlei manieren, van teder vioolspel tot versierde gondels. De gondelbaan wordt een simpele metafoor voor het leven, dat repetitief is tenzij je er zelf verandering in brengt. Ondertussen laten markante dorpsbewoners de mondhoeken verder opkrullen. De man in de rolstoel, die nooit eens een overtocht mag maken. De valse weduwe van de overleden conducteur. De chef van de gondelbaan, met zijn jaloerse driftbuien.
Maar op een gegeven moment is het imponeren uitgewerkt en beginnen de locals te vervelen. Het dunne verhaaltje wordt dan goed zichtbaar, evenals de zoetsappigheid. Illustratief is de prille verliefdheid tussen een klein jongetje en een klein meisje uit het dorp. Hij probeert haar voor zich te winnen, maar zij is er niet van gediend. Tot het jongetje in de gondel een bloemetje van achter zijn rug tevoorschijn tovert. Zou er echt nog een doelgroep bestaan die hiervan smelt?
Al met al is ‘Gondola’ een aandoenlijk liefdesverhaaltje. Voor romantische en dramatische spanning is te weinig aandacht geweest, maar wie van likjes zoetigheid houdt, komt wel aan zijn trekken.
Ester Šorm
Waardering: 3
Bioscooprelease: 1 mei 2025