Gone Baby Gone (2007)

Regie: Ben Affleck | 115 minuten | drama, thriller | Acteurs: Casey Affleck, Karen Ahern, Carla Antonino, John Ashton, Whitney Avalon, John Belche, Mary Bounphasaysonh, Eamon Brooks, Cathie Callanan, Paula Chleboski, Terry Conforti, Fanshen Cox, Peter Crafts, Andy Dawson, William DeCoff, Aidan Demarest, Elizabeth Dings, Joseph Flaherty, Morgan Freeman, Edi Gathegi, Jay Giannone, Kippy Goldfarb, Trudi Goodman, Ed Harris, Cameron Henry, Peg Holzemer, Peg Saurman Holzemer, Paul Horn, Devon Jencks, John Joyce, Tom Kemp, Chelsea Ladd, Jimmy LeBlanc, William Lee, Amy Madigan, Matthew Maher, Josh Marchette, Mark Margolis, Allyssa Maurice, Michelle Monaghan, Madeline O’Brien, Patrick Pitu, Dale Place, Matt Podolske, Michele Proude, Alan Resnic, Ronald Riccioli, Osmani Rodriguez, Amy Ryan, Kasey Ryan, Brian Scannell, Patrick Shea, Billy Silvia, Rich Skinner, Slaine, Chuck Slavin, Gary Tanguay, Joey Vacchio, Robert Wahlberg, Titus Welliver, Lewis D. Wheeler, Michael K. Williams, Michael Yebba

Wat lijkt het ontvoerde meisje in ‘Gone Baby Gone’ verdacht veel op ‘Maddie’, het verdwenen Britse meisje waar heel de wereld over praat. En het verhaal toont ook bepaalde overeenkomsten, zoals het uiterlijk van deze meisjes en het feit dat ze beiden uit hun vertrouwde omgeving zijn ontvoerd. Deze overeenkomsten berusten echter louter op toeval. Het gaat in deze film dan ook niet om Madeleine McCann maar om Amanda McCready die heel toevallig, in het echte leven ook Madeline heet.  ‘Gone Baby Gone’ is het regiedebuut van Ben Affleck, die hiermee duidelijk maakt dat hij ook talent heeft om achter de camera te werken. Over gebrek aan publiciteit voor zijn film hoeft hij in ieder geval niet te klagen. Maar ook afgezien van het hele gebeuren rondom Maddie verdient deze film zeker de aandacht van het publiek.

‘Gone Baby Gone’ heeft een sterk plot. De spanning wordt goed opgebouwd en als kijker word je volledig meegezogen in het verhaal. En als de film na een half uur al lijkt te eindigen omdat ze Amanda dood wanen en de zoektocht definitief opgeven blijft er toch een sprankje hoop. Laat haar alsjeblieft nog leven! Niets is zo eerlijk en onschuldig als een klein kind. En iemand die hen iets aandoet heeft geen hart en moet flink aangepakt worden. Een film over kinderverkrachters of kindermoordenaars is een gevaarlijk onderwerp. Mensen voelen zich erbij betrokken en leven hierdoor meer mee met de acteurs dan met andere films. Het gevaar is dan dat mensen zich te veel inleven en dat de loop van het verhaal misschien niet helemaal instemt met de hoop en gedachten van de kijkers. Gelukkig weet Ben Affleck precies hoe hij het publiek mee kan krijgen. Patrick en Angie hebben als doel om de kindermoordenaars te pakken. Zij wijden hun hele leven aan hun taak als prive-detective in het onderzoek naar Amanda en winnen hiermee de sympathie van het publiek.

Een minpunt aan de film is dat Affleck ervoor heeft gekozen om de hoofdrol te geven aan zijn broertje Casey, die overigens sprekend op hem lijkt maar minder acteertalent heeft dan zijn grote broer. Er waren betere acteurs geweest voor deze rol. Verder is de rol van Michelle Monaghan als Angie een beetje onduidelijk. Waarom is deze rol niet wat uitgediept? Pas aan het einde van de film speelt Angie nog een belangrijke rol in de loop van het verhaal omdat Patrick (Casey Affleck) moet kiezen tussen haar en zijn principes. Verder doet Angie de hele film niet meer dan een beetje achter Patrick aanlopen en aan zijn zijde staan om het mooie plaatje compleet te maken. Want een Hollywood-film moet natuurlijk een vrouwelijke hoofdrol hebben ook al voegt het dan weinig toe aan het verhaal.

Ondanks deze punten is het regiedebuut van Ben Affleck zeker zo slecht nog niet. Het is een film waar alles in zit, voor iedereen wat wils. Actie, spanning, emoties en een goed verhaal. De volgende keer moet hij bij het casten van zijn hoofdrolspelers proberen verder te kijken dan zijn eigen familie en vriendenkring en dan komt het helemaal goed met regisseur Affleck.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 17 januari 2008