Gone Girl (2014)

Regie: David Fincher | 145 minuten | drama, thriller | Acteurs: Ben Affleck, Rosamund Pike, Carrie Coon, Missi Pyle, Neil Patrick Harris, Scoot McNairy, Tyler Perry, Lee Norris, Patrick Fugit, Emily Ratajkowski, Lynn Adrianna, Boyd Holbrook, Casey Wilson, Sela Ward, Kim Dickens, Kathleen Rose Perkins, Lola Kirke, Jamie McShane, David Clennon

Ken je jouw wederhelft nou echt zo goed als je denkt? In ‘Gone Girl’, de nieuwe film van sterregisseur David Fincher (onder andere bekend van ‘Se7en’ en ‘The Social Network’), staat deze vraag centraal. Veel films van Fincher hebben een literaire oorsprong en ook deze keer is dat niet anders.

Met zijn New York Times Best Seller-status had ‘Gone Girl’ als boek al een aardige aanhang gegenereerd. Dit viel ook Reese Witherspoon op. Zij vroeg de auteur, Gillian Flynn, om het scenario voor een eventuele verfilming te schrijven en Fincher werd binnengehaald als regisseur. Deze bekendmaking werd door fans van het boek met opluchting onthaald, met de casting van Ben Affleck als kers op de taart.

De thuiskomst van Nick Dunne (Ben Affleck) op zijn vijfde trouwdag is anders dan hij zich had voorgesteld. Zijn huis is overhoop gehaald en de vrouw des huizes, Amy (Rosamund Pike), is nergens te bekennen. Na inschakeling van de politie gaat alles in een stroomversnelling en krijgt de vermissingszaak van Amy landelijke bekendheid. Maar dat er aan deze landelijke verslaggeving ook nadelen zitten wordt Nick snel duidelijk. Het duurt dan ook niet lang voordat de beschuldigende vinger in zijn richting wordt gewezen.

Wanneer uitingen van liefde in de eerste paar minuten worden gecombineerd met termen als “skullcracking” is het al snel duidelijk dat er iets niet helemaal in de haak is in dit ogenschijnlijk geslaagde huwelijk. Flashbacks en een dagboek laten de verhoudingen snel blijken, maar wees gewaarschuwd: in dit verhaal huizen meer (u-)bochten dan een gemiddeld racecircuit.

Wie van een goeie “murder mystery” houdt is hier dus aan het goeie adres. De sterke casting van vrijwel alle rollen, in het bijzonder Rosamund Pike, wordt ondersteund door realistische dialogen. En laten we eerlijk zijn: het geuite woord “Twincest” mag eigenlijk in niemand zijn woordenschat ontbreken. De parodiërende afschildering van het Amerikaanse medialandschap is gevat en de vertoonde manipulatie wordt verheven tot een kunst. Een gouden combinatie van regisseur en bronmateriaal dus, bekrachtigd door de nauwe betrokkenheid van auteur Flynn.

De strakke teugels die Fincher hanteert op alle facetten van zijn films werpen hun vruchten af. Sinds ‘The Social Network’ zijn Nine Inch Nails-leden Trent Reznor en Atticus Ross bij films van Fincher de componisten van dienst. Ook voor ‘Gone Girl’ hebben zij weer voortreffelijk werk afgeleverd; onopvallend aanwezig en versterkend bij cruciale momenten. Ook op andere ambachtelijke punten, zoals cinematografie, is kritiek niet nodig. Enig smetjes op het blazoen zijn dat sommige zaken het verhaal te goed uitkomen en dat er wat hard op de rem wordt getrapt richting het eind, maar de speelduur van 150 minuten voelt nooit gerekt aan.

De naam David Fincher mag ondertussen synoniem staan aan kwaliteit. ‘Gone Girl’ is wederom een schot in de roos en zijn oog voor detail is bewonderenswaardig. Met opzettelijke frustratie word je terug de wereld in geworpen. Het is ook niet ondenkbaar dat mogelijke onopgeloste vragen waar je nog mee blijft zitten bedoeld zijn om dit gevoel te versterken. Hulde Mr. Fincher, uw volgende film kan niet snel genoeg komen!

Scott van der Winden

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 2 oktober 2014