Good People (2014)

Regie: Henrik Ruben Genz | 86 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: James Franco, Kate Hudson, Omar Sy, Tom Wilkinson, Anna Friel, Sam Spruell, Michael Fox, Diarmaid Murtagh, Francis Magee, Maarten Dannenberg, Orlando Burns-Tucker, Bertram Burns-Tucker, Michael Jibson, Waj Ali

Tussen grote blockbusters (of flops) als ‘Jupiter Ascending’ en ‘The Seventh Son’ door worden ook andere, kleinere films op het witte doek gebracht. Dat deze kleinere producties vaak niet opgewassen zijn tegen al die spektakelstukken blijkt uit het gegeven dat meer bescheiden rolprenten het amper twee weken in de zalen uithalen. ‘Good People’  is typisch zo’n film. Voordat je het weet is deze rolprent alweer uit de roulatie gehaald en heeft het plaats moeten maken voor een miljoenen kostende cinematografische telg uit Hollywood. Zonde, want deze op het gelijknamige boek van Marcus Sakey gebaseerde thriller is zeer vermakelijk.

In ‘Good People’ ontmoet je Tom (James Franco) en Anna (Kate Hudson). Dit Amerikaanse stel wil een nieuw leven opbouwen in Londen, maar dat valt niet mee. Zwanger worden lukt maar niet en ook financiële problemen steken de kop op. Het leven van het paar verandert als blijkt dat hun dubieuze huurder plots is overleden en beschikt over een tas met immens veel geld. Houden of aangeven bij de politie? Na lang wikken en wegen besluit het stel het geld achterover te drukken als blijkt dat niemand ervoor gekomen is. Foute beslissing, want het gaat hier om bloedgeld. Al snel zit de gewetenloze crimineel Jack Witkowski (Sam Spruell) achter het tweetal aan. Ook toont de al even meedogenloze boef Khan (Omar Sy) interesse in het paar. De enige die Tom en Anna kan helpen is de uitgebluste agent John Halden (Tom Wilkinson).

‘Good People’ schiet goed uit de startblokken en zet direct een grimmige, naargeestige sfeer neer. Vooral Spruell maakt indruk. Witkowski is een eendimensionale schurk zonder achtergrondverhaal, maar Spruell zet hem lekker creepy neer. De intensiteit waarmee deze Brit de kille schurk neerzet is erg sterk. Je wilt deze vent niet tegenkomen, want dan weet je dat het niet goed met je afloopt. Sy is ook goed te pruimen. Het is tof om deze acteur is een ander soort rol te zien. Zijn lievige uitstraling contrasteert mooi met het berekenende personage dat hij vertolkt. Hij oogt ongevaarlijk, maar is het niet en dat maakt Khan zo gevaarlijk. Het acteerwerk is niet slecht. Al oogt Wilkinson erg uitgeblust. Hij lijkt er weinig zin in te hebben, maar je zou ook kunnen zeggen dat die houding goed bij zijn rol past. Hudson en Franco doen het niet slecht als stel. Ze hebben wel eens betere rollen gespeeld, maar hun spel is niet onaardig. Helaas is Hudson – net als collega Nicole Kidman – ten prooi gevallen aan botox. De actrice heeft een rimpelloos voorhoofd, maar dat gaat ten koste van haar werk (lees: acteren). Emoties komen niet goed over en het oogt onnatuurlijk zo’n glimmend, rimpelloos voorkomen. Jammer.

Regisseur Henrik Ruben Genz slaagt erin om een beklemmende sfeer op te roepen. Londen oogt smerig en smoezelig en je ziet vooral vervallen huizen en gebouwen. Vooral het begin hakt er goed in. Als daarna het stel wordt geïntroduceerd, besteedt de cineast veel tijd aan de uiteenzetting van hun dilemma. Dat werpt zijn vruchten af, want je begrijpt wel waarom men bepaalde keuzes maakt. Klinkt best realistisch tot nu toe. De film ontspoort echter volledig in de gewelddadige finale. De finale past niet bij de zorgvuldige spanningsopbouw van ‘Good People’. Dat maakt echter niets uit, want de film weet de volle anderhalf uur te boeien.

Ondanks een paar genreclichés is dit een alleraardigste thriller. De goede cast en sterke sfeerzetting zuigen je direct het verhaal in. Het lompe en bizarre eind zal nog even in je hoofd na blijven zingen. ‘Good People’ is een toffe film waar de genreliefhebber zeker van zal genieten.

Bioscooprelease: 26 februari 2015
VOD-release: 25 juni 2015
DVD- en blu-ray-release: 26 juni 2015