Goon (2011)

Regie: Michael Dowse | 88 minuten | komedie, sport | Acteurs: Seann William Scott, Jay Baruchel, Alison Pill, Liev Schreiber, Eugene Levy, Marc-André Grondin, Kim Coates, Nicholas Campbell, Richard Clarkin, Jonathan Cherry, Ricky Mabe, George Tchortov, Karl Graboshas, Larry Woo, Stephen Sim, Ellen David, David Paetkau, Mike Bell, Jeff Strome, Jeff Wahl, Dave Wheeler, Bryan Clark, David Duncan

Doug Glatt (Seann William Scott) werkt als uitsmijter bij een bar, tot afgrijzen van zijn familie. Maar dan worden Dougs vechtkwaliteiten opgemerkt door trainer van de plaatselijke ijshockeyclub. Daar kunnen ze wel wat ‘fysiek’ op de ijsvloer gebruiken. Zelfs een paar treden hoger op de ijshockeyladder blijkt Doug ‘The Thug’ Glatt een aanwinst. Bij de Canadese Halifax Highlanders doet hij voornamelijk dienst als schild voor sterspeler Xavier LaFlamme (Marc-André Grondin). Van een andere notoire knokker binnen deze sport, de veteraan Ross ‘The Boss’ Rhea (Liev Schreiber), krijgt Doug zelfs nog advies. Hij moet alleen doen waar hij goed in is, vechten dus. In de laatste wedstrijd komt het neer op een ‘clash’ tussen de twee vechtersbazen, die met hart en ziel voor hun teamgenoten strijden. Weet Doug zijn team naar de play offs te loodsen?

De vraag stellen is hem beantwoorden, want ‘Goon’ blinkt niet uit in originaliteit. ‘Goon’ blinkt eigenlijk nergens in uit. Een film die het vechten bij het ijshockey verheerlijkt en zich daarnaast afficheert als komedie? Waar zat co-writer van het script, Jay Baruchel (speelt Pat, de vriend van Doug), aan te denken tijdens het schrijven? En regisseur Michael Dowse dacht waarschijnlijk dat een deel van de cast van de ‘American Pie’-films garant zou staan voor voldoende lachsalvo’s. Helaas, er valt bitter weinig te lachen. Het enige humoristische zit hem in de teksten van de commentator van de wedstrijden van de Halifax Highlanders. Voor de rest is het armoede aan het humorfront. Vooral Jay Baruchels personage is volstrekt belachelijk. De bijna elk woord scheldende Pat, commentator van het programma ‘Hot Ice’, is bloedirritant. In ‘This Is The End’ van Seth Rogen was onze Jay gelukkig stukken beter op dreef. Ook Seann William Scott als zeer domme kracht is bijna niet te harden. Dat hij toch in de smaak valt bij Eva (Alison Pill), geeft te denken.

Mix een hoop onzinnig vechten bij het ijshockey met een love-interest, doe er een scheutje Eugene Levy bij (Dr. Platt, de vader van Doug), een platvloerse vriend, een homo als broer en laat dit alles culmineren in de ultieme showdown tussen de twee stoerste blanke pitten. Wat krijg je dan? Een film van niks. Verspil je ogen niet aan deze rommel.  88 minuten ‘goon’ with the wind. Minuten die veel zinniger te besteden zijn…

Ruud Stift

‘Goon’ verschijnt dinsdag 26 november 2013 op DVD en blu-ray en is vanaf dinsdag 12 november 2013 te huur.