Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey (1988)

Regie: Michael Apted | 129 minuten | drama | Acteurs: Sigourney Weaver, Bryan Brown, Julie Harris, John Omirah Miluwi, Iain Cuthbertson, Constantin Alexandrov, Wiagwa Wachira, Iain Glen, David Lansbury, Maggie ONeill, Konga Mbandu, Michael J. Reynolds, Gordon Masten, Peter Nduati, Helen Fraser, John Alexander, Peter Elliott, Denise Cheshire, Antonio Hoyos, Jody St. Michael

‘Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey’ is de indrukwekkende verfilming van het waargebeurde levensverhaal van Dian Fossey. De Amerikaanse, van oorsprong ergotherapeute, observeert jarenlang berggorilla’s in Rwanda. Omdat ze na verloop van tijd geaccepteerd wordt door de gorillas, is ze in staat van zeer nabij te filmen hoe de gorilla’s leven en hoe ze haar aanraken en met haar communiceren.

In vakkringen wordt ze bekend door haar documentaires en publicaties. In 1974 promoveert ze in Engeland tot doctor in de zoölogie aan de University of Cambridge. Bij het grote publiek wordt ze bekend als haar foto (gemaakt door Bob Campbell) in 1970 op de cover van ‘National Geographic’ verschijnt.

Privé gaat het minder goed met Fossey. Ze gaat een relatie aan met een getrouwde man, die haar daarna weer in de steek laat. Fossey is eenzaam, heeft zware depressies en houdt zich de laatste jaren van haar leven op de been met alcohol en kalmeringsmiddelen.

In 1985 wordt ze met ingeslagen schedel in haar hut aangetroffen. De moord is nooit opgelost, maar er zijn aanwijzingen dat Fossey vermoord is in opdracht van Protais Zigiranyirazo, die later bekend wordt vanwege het opzetten van de doodseskaders die 800.000 Rwandezen om het leven zullen brengen in 1994.

De film is gebaseerd op Fosseys memoires ‘Gorillas in the Mist’, die ze tijdens een verblijf in Amerika schrijft. De memoires gaan veel gedetailleerder in op haar wetenschappelijke werk dan de film en haar persoonlijk leven komt er juist minder in voor. Met name de verhouding met de fotograaf Bob Campbell ontbreekt in de memoires, terwijl die één van de belangrijke verhaallijnen in de film vormt.

Puntjes van kritiek op deze film zijn dan ook het uitvergroten van haar persoonlijke omstandigheden en het niet recht doen aan haar wetenschappelijke prestaties door de nadruk te leggen op het idyllische van haar contacten met de gorilla’s. Dat neemt niet weg dat de film buitengewoon boeiend is. Natuurlijk zijn er prachtige opnamen van het Afrikaanse landschap, van de Afrikaanse stad waar Fossey haar voorraden inslaat en last nut not least van de gorilla’s. Maar er is vooral een imponerende en respect afdwingende Fossey. Fossey die er door haar strijd in geslaagd is een wezenlijk bijdrage te leveren aan het instandhouden van de haar zo dierbare gorilla’s.

Iris Schreurs