Gothika (2003)

Regie: Mathieu Kassovitz | 95 minuten | horror, thriller | Acteurs: Halle Berry, Robert Downey Jr., Penelope Cruz, Bernard Hill, Charles S. Dutton, John Carroll Lynch, Dorian Harewood, Andrea Sheldon, Kathleen Mackey, Bronwen Mantel, Matthew G. Taylor, Michel Perron

De hit ‘Behind Blue Eyes’ van Limp Bizkit gaf je al een voorproefje van de film ‘Gothika’. Het is een geweldige single en door de clip, met Halle Berry, krijg je al een klein beetje een idee wat je in de film te wachten staat.

Stel je voor: Je zit opgesloten in een inrichting, omdat men denkt dat je helemaal bent doorgeslagen en je man hebt vermoord. Maar het engste is dat jij je niet kunt herinneren of je dat hebt gedaan. Ben je echt gek aan het worden, is het een complot of speelt er een hogere macht met je? Allemaal raadsels, die op een huiveringwekkende manier worden ontrafeld.

Dit is eens een horrorfilm, die ontzettend spannend is, maar je de gruwelijke beelden bespaart. Mensen met een zwakke maag hoeven dus nergens bang voor te zijn, op een enkele scène na bevat de film geen bloederige beelden. Maar de angstaanjagende muziek, de snelheid van de film en het duistere camerawerk laten je shaken op je stoel. Na de korte introductie wordt de film al snel spannend en dat moet ook wel aangezien de film maar anderhalf uur duurt.

Halle Berry won in 2002 de Oscar voor beste actrice voor haar optreden in de film ‘Monster’s Ball’ en was hiermee de eerste Afro-Amerikaanse actrice die een Oscar won. Berry heeft in haar acteercarrière veel verschillende rollen neergezet en stort zich vol overgave in elk project. En soms zelfs een beetje te hard. Zo brak ze tijdens de opnamen van Gothika haar arm, of beter gezegd brak Robert Downey Jr. Berry’s arm. Met de veertien miljoen dollar, die ze kreeg voor haar rol in ‘Gothika’, behoort ze tot de best verdienende actrices van Hollywood. En dat ze bij die top hoort, heeft ze zeker verdiend. Ook in deze film zet ze weer een overtuigende rol neer.

De rol van Robert Downey Jr. als psycholoog en collega van Halle Berry, is niet echt interessant. Hij speelt een beetje een standaard Robert Downey Jr. rol: brilletje op, strak in pak en die om vergeving smekende hondenoogjes. Het is tegenwoordig een rage in Hollywood om er als mooie vrouw zo afzichtelijk mogelijk uit te zien in films en je wordt er rijkelijk voor beloond met een Oscar (kijk naar Nicole Kidman in ‘The Hours’ en Charlize Theron in ‘Monster’). Penelope Cruz heeft een goede poging gewaagd.

Als je zin hebt om je een avondje bang te laten maken, dan is ‘Gothika’ erg geschikt. Een echt spookverhaal!

Roosmarijn Andringa

Bioscooprelease: 18 maart 2004