Grand Central (2013)

Regie: Rebecca Zlotowski | 94 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Tahar Rahim, Léa Seydoux, Olivier Gourmet, Denis Ménochet, Johan Libéreau, Nozha Khouadra, Nahuel Pérez Biscayart, Camille Lellouche, Guillaume Verdier, Marie Berto, Margot Faure, Julie Moulier, Claude Dubout, Grégory Givernaud, Karim Leklou, Nahoual Hadiaf, Kessy Magnary, Matys Hilaire, Jacques Morel, Pierre Piacentino, Lianna Dubout-Luciano, Pascal Farre

Angst, bezorgdheid, een afnemend gezichtsvermogen, duizeligheid en bibberende benen, dat is wat een dosis radioactieve straling met je doet, zo krijgt Gary, de protagonist in Rebecca Zlotowski’s film ‘Grand Central’, te horen.

De jonge, ongeschoolde arbeider heeft echter weinig te verliezen, en neemt de mogelijke gevaren die het werken in het hart van een kerncentrale mee kunnen brengen voor lief.  De eenzame Gary vindt naast het snelle geld dat hij hard nodig had ook nieuwe vrienden in het kamp waar de werkers geacht worden zich te vestigen. Maar dan valt hij voor Karole, de verleidelijke verloofde van zijn collega…

Kernenergie en de liefde vormen een mooie analogie in deze Franse film. Zowel de aantrekkingskracht tussen Gary (Tahar Rahim) en Karole (Léa Seydoux) als de aanwezigheid van radioactieve straling zorgen ervoor dat er een onzichtbare doch voelbare spanning in de lucht hangt.  De non-verbale tekst is sterker dan de gevoerde dialogen: de blikken van de acteurs zijn veelzeggend  en de sluimerende dreiging wordt versterkt door het geluid van de geigerteller waarmee radioactiviteit gemeten wordt.

Liefde en lust mogen dan tijdloze onderwerpen zijn, de overige thematiek van ‘Grand Central’ is actueel.  De in 2011 verschenen roman ‘La Centrale’ van Elisabet Filhol was de inspiratiebron voor het script, maar de kernramp van Fukushima die in hetzelfde jaar plaatsvond (toen Zlotowski al aan ‘Grand Central’ werkte) overtuigde de crew er nog meer van dat hun film gemaakt moest worden.

‘Grand Central’ is gefilmd in een kerncentrale in Oostenrijk die echter nooit in gebruik is gesteld. De omgeving is realistisch en fantastisch tegelijk. Ook goed is de keuze voor een duidelijk visueel contrast tussen de scènes in de kerncentrale en het leven daarbuiten. Waar de shots in de centrale kil en steriel aandoen, daar zijn de (liefdes)scènes buiten in de natuur met een analoge camera gefilmd, hetgeen zorgt voor een dromerige sfeer.

Het acteerwerk in ‘Grand Central’ is natuurlijk, en hoofdrolspeler Tahar intrigeert als de stille Gary. Helaas – en dat blijft toch een onoverkomelijk gebrek –  zijn de personages in Zlotowski’s film vrij eendimensionaal. Zo is Gary’s love interest Karole niet méér dan de Femme Fatale; de scène waarin zij wordt geïntroduceerd (Karole loopt heupwiegend naar Gary toe en kust hem) laat hier geen misverstand over bestaan. Ook de rest van de personages komen niet helemaal uit de verf. De kijker blijft hierdoor toeschouwer, in plaats van volledig in het verhaal meegezogen te worden en mee te leven met het lot van de geliefden en hun collega’s.

‘Grand Central’ heeft een paar mooie (en pijnlijke) scènes en is wars van vals sentiment, maar wordt nergens écht aangrijpend.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 28 november 2013