Grand Prix (1966)

Regie: John Frankenheimer | 168 minuten | drama, sport | Acteurs: James Garner, Eva Marie Saint, Yves Montand, Toshirô Mifune, Brian Bedford, Jessica Walter, Antonio Sabato, Françoise Hardy, Adolfo Celi, Claude Dauphin, Enzo Fiermonte, Geneviève Page, Jack Watson, Donald O’Brien

Pete Aron en Scott Stoddard zijn teamgenoten, maar ook concurrenten. Tijdens de Grand Prix wedstrijd in Monte Carlo kunnen coureurs elkaar maar moeilijk passeren in de smalle straten en ook deze keer wil niemand een duimbreed toegeven. Als zijn teamgenoot Scott een zwaar ongeluk krijgt, wordt Pete als schuldige aangewezen en uit het team gezet.

Pete kan geen ander team vinden en gaat daarom maar aan de slag als racejournalist totdat Izo Yamura hem een kans biedt het racen weer op te pakken. Scott doet er na het ongeluk alles aan om nog mee te kunnen dingen naar het wereldkampioenschap in de hoop ooit beter te worden dan zijn jonggestorven broer. Zijn vrouw Pat vindt het echter genoeg. Ze wil niet langer wachten totdat Scott dodelijk verongelukt. Ze besluit bij hem weg te gaan en begint een relatie met Pete. De serieuze concurrenten van Scott en Pete zijn Jean-Pierre Sarti (Yves Montand) die getrouwd is maar verliefd wordt op de journaliste Louise Frederickson (Eva Marie Saint) en Nino Barlini (Antonio Sabato) die blij is dat hij een arme jeugd heeft weten te ontvluchten door het racen.

‘Grand Prix’ is een goede film, maar de drie ’technische’ Oscars, die de film ontving, zijn begrijpelijk. Je ziet de verschillende Grand Prix races van bovenaf of vanuit het gezichtspunt van de coureurs en er zijn veel close-ups van de wagens en de rijders, met daardoorheen soms ook beelden van het publiek. Tijdens de wedstrijden hoor je uitspraken of gedachten van de racers, terwijl ze elkaar achtervolgen in voertuigen die weinig meer zijn dan rijdende benzinebommen. Het geheel is inventief en visueel aantrekkelijk en het effect is dat je als kijker intens meeleeft met mensen voor wie winnen het enige is dat telt. Tegelijkertijd slokken deze visuele hoogstandjes en geluidseffecten ook het grootste deel van de aandacht op en blijven de verhaallijnen erg voorspelbaar, maar wel boeiend door het degelijke acteerwerk.

‘Grand Prix’ belicht genuanceerd het mysterie waarom mensen hun eigen leven en dat van anderen in de waagschaal stellen door op topsnelheid een benzinetank op wielen over de verschillende circuits te jagen om ten koste van alles te winnen. En ook waarom er zoveel belangstelling van het publiek en pers is. Na bijna drie uur kijken naar de wereld van Michel Vaillant ben je een stuk dichter bij het antwoord.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 2 mei 1968