Granny Lane (2012)

Regie: Daniel Dugour | 2:59 minuten | korte film, animatie

Daniel Dugour is een van de Nederlandse animatietalenten die via het programma ‘Ultrakort’  de kans krijgt zijn werk aan een groot publiek te laten zien. Hij is al professioneel animator sinds 1991 en werkte in zowel binnen- als buitenland bij verschillende bedrijven als 3D-computeranimator. Van zijn hand verschenen talloze motion rides, VFX, museum rides, visualisaties, videoclips en commercials. Voorafgaand aan de dansfilm ‘ Step Up 4: Miami Heat’  (2012) krijgen bioscoopgangers zijn korte filmpje ‘Granny Lane’ (2012) te zien. Het filmpje, dat de aloude fabel van de schildpad versus de haas in een nieuw jasje zet, wordt vergezeld met een eigen soundtrack. Rapper Brainpower componeerde het liedje ‘Hing, Hing, Hing’ samen met Avinash Changa, speciaal voor deze short. De rap sluit goed aan bij het filmpje.

De hoofdrol in ‘Granny Lane’  is, zoals de titel al doet vermoeden, voor Annie, een oud omaatje in een invalidewagentje. Rustig rijdt ze een rood stoplicht tegemoet. In de baan naast haar verschijnt een grote, getunede sportwagen, met daarin twee opgeschoten jongeren. Ze besluiten dat omaatje de schrik van haar leven te geven door haar voorbij te stuiven zodra het licht op groen gaat. Dat is echter nog niet genoeg voor het tuig, want vervolgens wachten ze haar op verschillende plekken op om haar nog maar eens de wind van voren te geven. Durven ze wel, tegen zo’n oud dametje? Wie de fabel van de haas en de schildpad kent, weet dat de snelste niet altijd de slimste is. Want de jongens blijken ondanks al hun bombarie niet opgewassen tegen deze gehaaide oma. De animatie oogt wat simplistisch, maar is vooral gericht op humor. Subtiele (tekstuele) verwijzingen zorgen regelmatig voor een glimlach. En de kwinkslag waarmee het filmpje eindigt, geeft enorm veel voldoening. Gerechtigheid bestaat gelukkig nog!

Bioscooprelease: 26 juli 2012 (in het voorprogramma van ‘Step Up 4: Miami Heat’)