Great Expectations (2012)

Regie: Mike Newell | 128 minuten | drama | Acteurs: Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Jason Flemyng, Robbie Coltrane, Holliday Grainger, Jeremy Irvine, Sally Hawkins, Sophie Rundle, Ewen Bremner, David Walliams, Jessie Cave, Ralph Ineson, Tamzin Outhwaite, Olly Alexander, Ben Lloyd-Hughes, Toby Irvine, Malcolm Tierney, Bebe Cave

Pip is een arme weesjongen die opgroeit bij zijn oudere zus en haar man. Hij is voorbestemd smid te worden, net als zijn oom. Als hij gaat spelen bij de excentrieke en rijke Miss Havisham, ontmoet Pip haar geadopteerde dochter Estella. Hij valt als een blok voor de mooie maar hooghartige Estella, die over een koud hart blijkt te beschikken. Pip wil niets liever dan een echte heer worden. Een geheime weldoener geeft Pip een fortuin zodat hij zijn droom kan waarmaken. In de veronderstelling dat Miss Havisham het geld heeft gedoneerd, vertrekt Pip naar Londen met zijn nieuwe status. Zijn belangrijkste doel is het hart van Estella te veroveren. Pip raakt al snel in de schulden en weet met moeite het hoofd boven water te houden. Wanneer hij ook nog eens de schokkende waarheid rondom zijn weldoener ontdekt, heeft dat gevolgen voor Pip en iedereen om hem heen.

‘Great Expectations’ (2012) is de nieuwe verfilming van het beroemde verhaal van Charles Dickens. Het verhaal is al vele malen verfilmd met als bekendste voorbeelden de versies van David Lean uit 1946 (volgens velen de beste) en de moderne bewerking van Alfonso Cuarón (met Gwyneth Paltrow en Ethan Hawke) uit 1998. Deze keer waagt regisseur Mike Newell zich aan het verhaal. Newell kennen we van ‘Four Weddings and a Funeral’ en ‘Harry Potter and the Goblet of Fire’. De oplettende kijker zal dan ook genoeg Harry Potter acteurs spotten in de film.

Het originele aan het verhaal van ‘Great Expectations’ is tegelijkertijd ook het nadeel. Karakters Pip en Estella zijn namelijk niet zo sympathiek. Pip is bij tijden behoorlijk egocentrisch en Estella een ijskoningin. Dat zorgt in het geval van deze verfilming voor een bepaalde afstand en wanneer de hoofdrolspelers wél hun gevoel laten spreken, heeft dat niet het beoogde emotionele effect op de kijker. Sympathie gaat dan ook uit naar de lieve karakters in de film zoals Joe, de oom van Pip en lerares Biddy die te weinig in beeld komen. In het eerste uur van ‘Great Expectations’ wordt er de tijd genomen voor het verhaal, maar in het tweede uur zit er duidelijk meer haast achter. Dat is goed te merken aan de gebeurtenissen die zich in rap tempo voltrekken met als hoogtepunt de uitleg over Pips weldoener. De uitleg wordt door middel van flashbacks zo snel verteld dat je de film het liefst even op pauze zet om het te verwerken. Het heeft niet alleen een vermoeiend effect, maar leidt er ook toe dat het lot van de karakters minder belangrijk wordt.

De cast van ‘Great Expectations’ is een mooie combinatie van gevestigde acteurs en nieuw talent. Helena Bonham Carter speelt de verbitterde Miss Havisham. Ze lijkt zo weg te zijn gelopen uit één van de films van haar man Tim Burton met hier en daar wat trekjes van Bellatrix von Detta uit de Harry Potter films. Haar spel is in principe prima, maar het voelt wel als een herhaling van haar rollen in de afgelopen jaren. Relatieve nieuwkomers Jeremy Irvine en Holliday Grainger spelen Pip en Estella en doen dit prima. Grainger is zeer geloofwaardig als de sensuele Estella die alle mannen om haar vinger vindt. De acteur die het meest opvalt is Ralph Fiennes als de mysterieuze Mister Magwitch. Fiennes speelt Magwitch zodanig gelaagd dat hij zowel griezelig als vriendelijk overkomt.

Op het uiterlijk van de film is in principe niks aan te merken en Engeland wordt prachtig in beeld gebracht. Maar je blijft constant het gevoel houden dat je het al wel vaker hebt gezien. Het versterkt het idee dat Newell niet vernieuwend is met zijn versie van het verhaal. Newells versie wordt dan ook wel heel snel uitgebracht na de succesvolle Primetime Emmy winnende miniserie van de BBC uit 2011.

‘Great Expectations’ is een prima verfilming van het Charles Dickens verhaal. Het wordt echter nooit meeslepend en regisseur Mike Newell voegt weinig nieuws toe aan de bestaande verfilmingen van het verhaal. De film is daardoor het beste geschikt voor mensen die het verhaal niet of nauwelijks kennen, maar wel het bijzondere verhaal van Dickens willen ontdekken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 21 februari 2013
DVD-release: 22 augustus 2013