Greatest Days (2023)

Recensie Greatest Days CinemagazineRegie: Coky Giedroyc | 104 minuten | komedie, drama | Acteurs: Aisling Bea, Amaka Okafor, Matthew McNulty, Marc Wootton, Alice Lowe, Emma Amos, Barry O’Connor, Ziggy Heath, Lara McDonnell, Linda John-Pierre, Alfredo Tavares, Jayde Adams, Jessie Mae Alonzo, Lindsay Bennett-Thompson

New Kids on the Block, Boyzone, ‘NSYNC, Backstreet Boys, Five, Take That, de jaren 90 waren een goudmijn voor boybands (en hun platenmaatschappijen). De Britse groep Take That werd gezien als de Britse tegenhanger van New Kids on the Block en miljoenen pubermeisjes verloren hun hart aan Robbie Williams, Gary Barlow, Mark Owen, Howard Donald of Jason Orange. Na de breakup in 1995, de comeback tien jaar later in 2005, en verschillende line-up wisselingen, is de band nog steeds actief.

In 2017 ging jukebox musical ‘The Band’ (later hernoemd als Greatest Days) in première in het Manchester Opera House in Manchester, geboorteplaats van Take That. De musical vertelt het verhaal van een vriendinnengroep die in de jaren 90 als tieners enorme fans waren van ‘The Band’ (fictieve boyband die de liedjes van Take That zingen), maar elkaar door omstandigheden uit het oog zijn verloren. Vijfentwintig jaar later komen ze bij elkaar, niet geheel toevallig omdat er ook een reünietournee van The Band is. Schrijver Tim Firth – al sinds zijn jeugd bevriend met Gary Barlow – heeft met ‘The Band’/‘Greatest Days’ een originele invalshoek gevonden om de liedjes van Take That in musicalvorm te gieten. Dat moet ook op het witte doek werken, zal de gedachte zijn geweest en daarom is er in 2023 ‘Greatest Days’ – de film naar de musical die gebaseerd is op liedjes van de populaire Britse boyband.

Ster van ‘Greatest Days’ is de veertiger Rachel (gespeeld door Aisling Bea). Zij werkt als verpleegkundige op een kinderafdeling van een ziekenhuis en heeft een relatie met Jeff. Als een lokale radioshow een prijsvraag uitschrijft waarbij kaarten gewonnen kunnen worden voor een reünieconcert van The Band in Athene, is ze niet eens heel erg verbaasd dat ze wint. Alsof het zo heeft moeten zijn, wimpelt ze Jeffs aanbod af om mee te gaan, maar vertelt ze hem schoorvoetend dat ze liever met haar vriendinnen van toen gaat. Jeffs reactie is op zijn minst verrast (“Je hebt het nóóit over ze! Je hebt ze al vijfentwintig jaar niet gezien!”), maar toegewijd als hij is, steunt hij haar in haar beslissing.

Wat volgt is een avontuur zoals je wel vaker ziet in dit soort vriendengroepjes-gaan-op-reis-films. Botsende karakters, verwijten van vroeger die de kop weer opsteken, het verplichte sightseeing, miscommunicaties door de vreemde taal en zelfs een arrestatie… ‘Greatest Days’ heeft het allemaal. Voor de kijker is het niet zo verrassend waardoor de vriendinnengroep uit elkaar is gevallen (de hints in de flashbacks zijn overduidelijk), maar het is aan de groep jonge actrices én met name Aisling Bea te danken dat het verhaal toch emoties losmaakt bij de kijker. De actrices die de vriendinnen in de jaren negentig vertolken hebben echt een leuke chemie met elkaar. Daarnaast is Rachels verhaal, hoe cliché ook, inleefbaar: met een stel ruziënde ouders en verantwoordelijkheidsgevoel voor een jonger broertje, is het niet zo gek dat zij zich helemaal verliest in de muziek van The Band en hen door een snufje magisch realisme om zich heen ziet dansen.

De nummers en de choreografie zijn uitmuntend gedaan. De muziek maakt een wezenlijk onderdeel uit van het verhaal en leidt niet af. Toch is ‘Greatest Days’ net zo goed een film over vriendschap dan dat het die Take That-film genoemd mag worden.

Bioscooprelease: 31 augustus 2023
PVOD-release: 23 november 2023
VOD-release: 7 december 2023 (Pathé Thuis)