Green Lantern: Beware My Power (2022)

Regie: Jeff Wamester | 88 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Aldis Hodge, Jimmi Simpson, Ike Amadi, Brian Bloom, Jamie Gray Hyder, Mara Junot, Jason J. Lewis, Sunil Malhotra, Nolan North, Keesha Sharp, Simon Templeman, Faizan Munawar Varya, Rick D. Wasserman

DC Comics doet enorm zijn best om het filmische universum van Marvel te kopiëren. Deze kopieerdrang heeft geresulteerd in een hele zwik animatiefilms waarvan de helft – ondanks het moordtempo waarmee ze gemaakt worden – opmerkelijk genoeg best aardig was. De laatste tijd heeft DC Comics het productieschema verder opgevoerd én uniform gemaakt. Er is nu gekozen voor één animatiestijl (dikke outlines met fijne lijnen voor details) waardoor je direct weet dat je met een DC cartoon van doen hebt. Vóór deze stijlkeuze waaierde de animatiestijlen van de stripuitgeverij alle kanten op. Als je een tekenfilm van de Justice League keek, zag je strakke vierkante personages terwijl een geanimeerde film over Batman juist weer schetsachtig was. Die tijd is nu voorbij. Ook ‘Green Lantern: Beware My Power’ is herkenbaar als een nieuwe DC-film met dikke outlines en gedetailleerde gezichtsanimaties. Over de animatie valt dan ook weinig te klagen: DC Comics heeft een vorm gevonden die bij hen past en blijft daarbij. Helaas schort er verhaaltechnisch het een en ander aan deze cartoon…

Het gaat niet goed met de gebroken Afghanistan-veteraan John Stewart. De oorlog heeft diepe wonden achtergelaten en de oud-militair weet zich geen raad met zichzelf. Zijn leven verandert op slag als hij een ruimteschip ziet neerstorten en een groene ring van een stervende alien krijgt. Deze ring verandert hem in een Green Lantern, een soort intergalactische politieagent. Stewart heeft geen zin in deze baan en wil de ring verwijderen. Dat lukt niet. Door toeval ontmoet hij leden van de Justice League en hij gaat met Green Arrow op zoek naar het Lantern Corps om de ring te verwijderen. Ook zoekt het duo naar Hal Jordan, de oorspronkelijke eigenaar van de ring.

Het probleem van deze film is dat deze zonder voorkennis lastig te volgen is. Als je niet bekend bent met de personages uit de DC-stal, dan is het uitzitten van deze cartoon een pittige kluif. In een redelijk hoog tempo worden er verschillende personages op je afgevuurd en wordt er van je verwacht dat je weet wat de samenstelling van de Justice League is. Als je nog nooit van de Justice League hebt gehoord, krijg je een warrig vertelde film voor je kiezen. Het tempo is zowel traag als snel. Na een oneliner is er ruimte voor een lach, maar de scène erna wordt er met een zwik namen gestrooid en krijg je een hoop uitleg over een personage dat zijdelings genoemd wordt. Deze film voelt als huiswerk. Lees je eerst maar eens in en kijk dan maar hoe leuk je dit verhaal vindt. Iets waar ook Marvel een handje van heeft. Als op zichzelf staand verhaal is dit een ronduit matige poging om de nieuwe Green Lantern aan een vers publiek te introduceren. Jammer want de animatie is tof, het stemmenwerk degelijk en het kleurgebruik is lekker knallend. Diehard fans van de Green Lantern en het oeuvre van DC Comics zullen deze film wel waarderen maar nieuwkomers zullen dit een verwarrend en onsamenhangend verhaal vinden.

VOD-release: 9 augustus 2022 (Pathé Thuis)