Green Lantern: Emerald Knights (2011)

Regie: Chris Berkeley, Lauren Montgomery, Jay Oliva | 72 minuten | actie, animatie, avontuur, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Nathan Fillion, Jason Isaacs, Elisabeth Moss, Henry Rollins, Arnold Vosloo, Tony Amendola, Steve Blum, Grey DeLisle, Kelly Hu, Michael Jackson, Peter Jessop, David Kaufman, Sunil Malhotra, Roddy Piper, Andrea Romano, Jane Singer, James Arnold Taylor, Bruce Thomas, Mitchell Whitfield, Wade Williams, Gwendoline Yeo, Bruce W. Timm

In tegenstelling tot de live action film die eveneens in 2011 het licht zag, focust de rechtstreeks op DVD uitgebrachte animatiefilm ‘Green Lantern: Emerald Knights’ zich niet uitsluitend op Hal Jordan. In plaats daarvan wordt de kijker in afzonderlijke verhalen met een overkoepelend avontuur deelgenoot gemaakt van de geschiedenis van alle belangrijke leden van het Green Lantern Corps. Daarmee hebben D.C. Comics en WB Animation een perfecte manier gevonden om de kijker, die onbekend is met de comic, in te leiden. Daarnaast blijft de film ook dicht bij het bronmateriaal, dus zullen fans van de comics zich niet voor het hoofd gestoten zien. ‘Green Lantern: Emerald Knights’ is daarmee een prima startpunt voor een filmliefhebber die graag met wat meer bagage de versie met Ryan Reynolds als Hal Jordan wil kijken of na afloop meer willen weten over de wereld waarin de Green Lanterns zich bevinden.

Op papier ziet ‘Green Lantern: Emerald Knights’ er al veelbelovend uit: met een stemmencast om u tegen te zeggen (publiekslieveling Nathan Fillion als Hal Jordan is een sterke keuze; Jason Isaacs als Sinestro is ook een waardevolle toevoeging aan de cast) heeft de animatiefilm al een streepje voor. Gelukkig blijft het daar niet bij: ‘Green Lantern: Emerald Knights’ is dankzij de visuele aantrekkelijkheid, en het feit dat het gebaseerd is op een scenario dat bomvol actie zit en een prettige mix tussen spanning, spektakel en drama biedt, een geslaagde tekenfilm.

De meeste sequenties zijn directe verfilmingen van de originele verhalen, soms met kleine aanpassingen. Op eenvoudige, maar doeltreffende wijze worden deze in het geheel verweven. Er is een onmenselijk machtige en gevaarlijke vijand van een ander universum die tegengehouden moet worden. Het Green Lantern Corps moet hem verslaan en wordt versterkt door een nieuwe recruit. Terwijl zij zich op deze missie voorbereiden, vertelt Hal deze Arisia (stem van Elisabeth Moss) over de krachten (en zwakten) van haar collega-Green Lanterns. Het verhaal dat als kapstok dient voor de overige geschiedenissen is weliswaar het minst interessant, maar de meeste afzonderlijke verhalen, zoals die over de origine van het Green Lantern Corps zelf en die over Kilowog (stem van Henry Rollins) en Laira (stem van Kelly Hu), maken dat zonder meer goed. ‘Green Lantern: Emerald Knights’ is niet te missen voor fans van de Green Lantern comics, maar iedereen met ook maar enige interesse in het superheldenuniversum kan hier veel plezier aan beleven.