Greencard Warriors-Crosstown (2013)

Regie: Miriam Kruishoop | 91 minuten | actie, drama, romantiek | Acteurs: Manny Perez, Angel Amaral, Paige Hurd, Christianne Christensen, Mario Ardila Jr., Vivica A. Fox, McKinley Freeman, Richard Cabral, Noel Gugliemi, Will Green, Maynor Alvarado, Adrian Bellani, Christelle Christensen, Damaris Diaz, Marvin Elkins, Chrissie Fit, Cesar Garcia, Christian Gutierrez, Christopher Kriesa, Giovanni Lopes, Tohoru Masamune

Dat voormalig president George W. Bush nog altijd bij bepaalde mensen het bloed onder de nagels vandaan kan halen, mag geen geheim heten. Filmmaakster Miriam Kruishoop is één van die mensen. Ze las een bepaling in zijn No Child Left Behind Act, een wet die zich richtte op het verbeteren van het primaire en secundaire onderwijs, en werd boos. Volgens die wet mochten kinderen van illegaal in de VS verblijvende families namelijk zo gerekruteerd worden voor het Amerikaanse leger. Op die manier zou het hele gezin een reële kans krijgen op een verblijfsvergunning. Kruishoop werd daar zo door geraakt, dat haar research leidde tot een speelfilm, ‘Greencard Warriors’.

Met ‘Greencard Warriors’ maakt de in de VS wonende, van oorsprong Nederlandse Kruishoop na lange tijd van de radar geweest te zijn, een internationale comeback. In 1996 maakte ze naam met haar korte film ‘Da Silva’. Als derdejaars Rietveld-studente won ze de Citroën Award, terwijl die normaliter alleen aan afstudeerfilms wordt toegekend. Daarna volgden films als ‘Vive elle’ en ‘Unter den Palmen’ (openingsfilm van het Nederlands Film Festival 1999). Als je nog nooit van Miriam Kruishoop gehoord hebt, hoef je je overigens niet te schamen, want echte publiekstrekkers waren deze kunstzinnige films bepaald niet.

‘Greencard Warriors’ gaat over het gezin Garcia, dat in Pico-Union woont, een arme, voornamelijk door Latino’s bewoonde wijk in Los Angeles. Ondanks het feit dat ze er al vijf jaar wonen, is de Amerikaanse droom nog altijd niet uitgekomen. Vader Jesus doet zijn uiterste best om ingeburgerd te raken. Hij spreekt vloeiend Engels, houdt zich keurig aan de wet, maar desondanks lijkt een verblijfsvergunning verder weg dan ooit.

Jesus mag dan wel het goede voorbeeld geven, hij weet zijn oudste zoon Beto niet op het rechte pad te houden. De tiener dealt drugs en is actief lid van een gevaarlijke gang. Wanneer Beto op school door twee militairen wordt aangesproken, blijkt dat ze al weten dat hij illegaal in de VS verblijft. Hij krijgt een keuze: of hij wordt samen met zijn familie teruggestuurd naar El Salvador, of hij gaat bij het leger en krijgt de mogelijkheid om een verblijfsvergunning te ‘verdienen’ voor zichzelf en zijn familie. Aanvankelijk moet Beto er niets van weten, maar wanneer Jesus van deze kans hoort, dwingt hij zijn zoon om toch bij het leger te gaan. Met alle gevolgen van dien.

Vanaf dat moment verandert de focus van de film en richt Kruishoop zich op de ontwikkeling van Jesus’ jongere, gehoorzame zoon Angel van veertien. En een half. Hij wordt verliefd op Yasmine, een zwart meisje en vice versa. Dat resulteert in een relatie die in Pico-Union net zo onmogelijk is als die van Ariel en Eric in ‘The Little Mermaid’, om maar eens een zijstraat te noemen. Daarnaast staat het huwelijk van Jesus en zijn vrouw Rosie onder druk, omdat Rosie hem Beto’s noodlot verwijt.

Die veranderde focus doet de film al geen goed, maar op een bepaald moment lijkt Kruishoop de weg helemaal kwijt te zijn en laat ze het verhaal zo escaleren, dat alle logica en geloofwaardigheid overhoop gegooid wordt. Tel daarbij op dat de acteerprestaties maar zo zo zijn, de dialogen matig en het scenario van clichés uit elkaar barst, en er blijft weinig over om ‘Greencard Warriors’ uit te willen zitten.

Een pijnlijk fragment waarin een geëmotioneerde Jesus zijn beklag doet bij het leger, voelt oprecht en raakt de kijker daarom wel in het hart, maar het mag niet baten. Dat Kruishoop de film met beperkte financiële middelen heeft gemaakt én met de juiste intentie, namelijk het aan de kaak stellen van het onrecht dat deze bevolkingsgroep is aangedaan, maakt haar een betrokken en vindingrijke filmmaakster, maar het maakt van ‘Greencard Warriors’ helaas geen goede film.

Bioscooprelease: 15 januari 2015