Greenland (2020)

Recensie Greenland CinemagazineRegie: Ric Roman Waugh | 119 minuten | actie, thriller | Acteurs: Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd, Scott Glenn, Randal Gonzalez, Rick Pasqualone, Nicola Lambo, Alan Pietruszewski, Scott Poythress, Claire Bronson, Madison Johnson, Gary Weeks, Tracey Bonner, Merrin Dungey, Brandon Miller, Mike Senior

Wanneer een allesverwoestende komeet op de aarde afkomt, moet John Garrity alles op alles zetten om zijn gebroken familie in veiligheid te brengen. Gaat het ze lukken binnen vier dagen een geheime militaire bunker te bereiken?

Bouwkundige John Garrity en zijn vrouw Allison proberen voor het gemoed van hun zoontje Nathan en vanwege de naderende komeet hun relatiecrisis even aan de kant te zetten. Samen met hun buren zitten ze aan de buis gekluisterd en kijken naar het laatste nieuws over de ogenschijnlijk onschuldige komeet ‘Clarke’ die rakelings langs de aarde vliegt. Plots krijgt John op zijn smartphone en televisie een oproep van de president, waarin staat dat hij met zijn gezin geselecteerd is om in een geheime militaire bunker te komen schuilen. Er is geen tijd te verliezen en wat volgt is een emotionele race tegen de klok.

‘Greenland’ is een typische rampenfilm en past dan ook prima thuis in het rijtje van films als ‘2012’, ‘The Day after Tomorrow’ en ‘The Impossible’. Zoals bij veel films binnen dit genre is het begin het meest spannend. De sfeer is unheimisch en je voelt dat er iets catastrofaals staat te gebeuren, maar wanneer en wat, dat weet je nog niet. In het geval van ‘Greenland’ is het spannend tot het moment dat ze voor het eerst bij de vliegtuigbasis aankomen. Ze moeten zo snel mogelijk in het vliegtuig naar de geheime bunker zien te raken, maar uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot. De rest van de film lijkt zich echter rondom deze basis af te spelen en de echte chaos en paniek blijft uit.

De boodschap die ‘Greenland’ wil overbrengen ligt er dik bovenop: een crisissituatie kan zowel het beste als het slechtste in de mens naar boven halen. Er lijkt echter geen middenweg te zijn. Het ene personage heeft er alles voor over om te overleven, terwijl de ander de rust zelve is en niet lijkt te beseffen dat de wereld op het punt staat te vergaan. Er zijn ontploffingen, de stukken meteoriet vliegen je om de oren, maar bij geen van de personages zie of voel je de pure, rauwe radeloosheid.

Het is jammer dat regisseur Waugh niet buiten het Hollywood-stramien durft te treden. Het hele ‘de vader is de held en de moeder let op het kind’ gegeven is behoorlijk achterhaald. Bovendien moet John zijn rol als hoofd van het gezin ook nog eens heldhaftig terugverdienen omdat hij is vreemdgegaan en de relatie daarom op losse schroeven staat. Gooi er de nodige melodramatische tonen overheen en tada: je hebt je drama. Je echt identificeren met de karakters doe je echter geen moment. Er zit een suikerlaagje over ‘Greenland’ heen zodat hij ook geschikt is voor het grotere, teerhartige publiek.

Ondanks de lengte van de film kijkt ‘Greenland’ lekker weg. Niet dat er nou zoveel spectaculairs gebeurt – geen ontploffend vrijheidsbeeld of imponerende achtervolging – maar het ritme is continue. ‘Greenland’ heeft geen groot scherm en goede boxen nodig, dus het is een prima film om te kijken op de televisie onder het genot van een bak popcorn. Kijk hem eventueel samen met je geliefde of huisgenoot zodat je er ondertussen lekker doorheen kan lullen en kan zaniken over de onwaarschijnlijkheid van de situatie. Maar vergis je niet, voor je het weet ben je twee uur verder en besef je dat je je geen moment verveeld hebt.

Marieke de Vries

Waardering: 2.5

VOD-release: 13 november 2020 (Amazon Prime)