Greetings from Tim Buckley (2012)

Regie: Daniel Algrant | 99 minuten | drama | Acteurs: Penn Badgley, Imogen Poots, William Sadler, Beth Katehis, Norbert Leo Butz, Frank Wood, Ben Rosenfield, Lauren Mizenko, Alex Ziwak, Ilana Levine, Mia Pinchoff, Kate Nash, Isabelle McNally, Stephen Tyrone Williams, Jessica Stone, Rosie Moss, Marty Krzywonos, Frank Bello, Jadyn Douglas,  D.K. Bowser, Frnak Wolf Connell, Jennifer Turner

De zanger Tim Buckley was slechts 28 jaar oud toen hij stierf aan een overdosis heroïne. Ondanks zijn verscheidenheid als psychedelisch en avant-gardisch folkmuzikant en negen uitgebrachte platen werd hij tijdens zijn leven niet erg bekend, anders dan de zoon uit zijn eerste huwelijk, Jeff. Maar ook de gevoelige Jeff werd niet oud. Hij stierf, 31 jaar oud, toen hij verdronk tijdens een spontane zwempartij bij de opnamestudio voor zijn tweede album. In zijn jonge leven zag zoon Jeff zijn vader slechts twee keer. Dat de relatie tussen vader en zoon niet optimaal was, mag, zacht gezegd, geen verrassing zijn. Maar, zo wil ‘Greetings from Tim Buckley’ betogen, zonder het directe nalatenschap van zijn vader zou Jeff nooit de musicus zijn geworden zoals de wereld hem heeft leren kennen. Een beetje een rare argumentatie natuurlijk, want iedereen die de muziek van Jeff Buckley een beetje kent kan onderkennen dat hij met zijn talent de top van de hitparades sowieso wel zou halen. ‘Greetings from Tim Buckley’ moet dan ook meer worden gezien als een eerbetoon aan Tim Buckley dan dat het een waarheidsgetrouwe weergave is van de werkelijkheid.

Die werkelijkheid staat wel aan de basis van de fictieve biopic ‘Greetings from Tim Buckley’. De film vangt aan wanneer de nog onbekende Jeff (gespeeld door een uitstekende, gelijkende en steevast in beweging zijnde Penn Badgley) een telefoontje krijgt met daarin de vraag of hij optreden wil op de waargebeurde tribute show ter ere van zijn vader. Na enige twijfel gaat hij overstag en reist hij naar New York voor het concert. Aldaar wordt hij bedolven onder de positieve herinneringen aan zijn vader. Aanvankelijk zet hij zich af tegen de goede bedoelingen van de andere hommagespelers, maar de aandrang om zijn vader daadwerkelijk te leren kennen, wordt steeds sterker. ‘Greetings from Tim Buckley’ presenteert zich hier als een film met een typische vader/zoon thematiek, die enigszins wordt geproblematiseerd doordat vader Tim niet meer leeft. Door middel van enkele flashbacks van het leven van Tim Buckley (vertolkt door Ben Rosenfield) wordt de relatie op een niet al te subtiele manier uitgebuit. Zo zijn er meerdere kunstgrepen die de film een soort van misplaatste samenhang geven. De introductie van een overbodig liefdesplotje is daar een voorbeeld van. Uiteindelijk blijft de plot wat mat en rommelig en het tempo te laag om heel lang boeiend te blijven.

Ook cinematografisch gezien is ‘Greetings from Tim Buckley’ niet overal even consequent. De belichting is bijvoorbeeld vrij gebrekkig en regelmatig te donker. Wat de film uiteindelijk overeind houdt is de muziek, die een meer dan prominente plek heeft gekregen in de film. En dat is terecht. Zowel vader als zoon Buckley waren twee begenadigde artiesten met prachtige stemmen. De film doet er lang over om tot de climax te komen, maar als het benefietoptreden eenmaal begint, is ‘Greetings from Tim Buckley’ betoverend.

Wouter Los

Bioscooprelease: 26 september 2013
VOD-release: 6 februari 2014