Gremlins 2: The New Batch (1990)

Regie: Joe Dante | 106 minuten | komedie, avontuur, fantasie, horror | Acteurs: Zach Galligan, Phoebe Cates, John Glover, Robert Prosky, Robert Picardo, Christopher Lee, Haviland Morris, Dick Miller, Jackie Joseph, Gedde Watanabe, Keye Luke, Kathleen Freeman, Don Stanton, Dan Stanton, Shawn Nelson

Sommige concepten kunnen niet genoeg worden uitgemolken in Hollywood: zo bestaan er zes vervolgen op ‘Nightmare on Elm Street’ (1984), evenals zes sequels van ‘Children of the Corn’ (1994). In het geval van ‘Gremlins’ (1984) is het bij twee films gebleven. Zes keer uitmelken is wellicht wat veel, maar het tweede deel van ‘Gremlins’ (‘Gremlins 2: The New Batch’ (1990)) is bijna net zo goed als het eerste.

In het oeuvre van regisseur Joe Dante zijn beide ‘Gremlins’-films wel het hoogtepunt. Of het moet ‘Innerspace’ (1987) zijn – een ruimtekomedie met Dennis Quaid en Meg Ryan. Verder moeten we hem kennen van komisch bedoelde horror als ‘Piranha’ (1978) (Terminator-bedenker James Cameron heeft tussen twee haakjes het tenenkrommende vervolg ‘Piranha II: The Spawning’ (1981) gecreëerd) of animaties als ‘Small Soldiers’ (1998) en ‘Looney Tunes Back in Action’ (2003).

Terug naar ‘Gremlins’. Onder de hoede van Steven Spielberg heeft Dante dus twee films gemaakt rond de zachte knuffelbeertjes die onder de verkeerde invloeden (water, eten na middernacht) veranderen in alles vernielende monsters. Zo geschreven klinkt het heel eng, maar de Gremlins hebben ook veel humor. ‘Gremlins 2’ zit vol met verwijzingen naar bekende films. De oplettende kijker ziet onder meer ‘Batman’, ‘The Phantom of the Opera’, ‘Rambo’, ‘Marathon Man’ en ‘Aracnophobia’ voorbij komen – in Gremlins-stijl.

De Gremlins-poppen zijn iets te eng voor kleine kinderen, maar het blijft een familiefilm met Muppets-kwaliteiten. Heel veel lijn zit er niet in het verhaal; er is vooral gekozen voor New York als set in plaats van een dorpje omdat dit zoveel meer mogelijkheden biedt. Het gebouw waar het grootste gedeelte van de film zich afspeelt is een soort circus dat geleid wordt door een foute projectontwikkelaar. In het gebouw bevinden zich onder andere een lab, een keuken en een televisiestudio. Allemaal ideale decors natuurlijk voor Gremlin-‘mayhem’. Verder bestaan er godzijdank in het echte leven geen dieren die zich explosief voortplanten slechts door in aanraking te komen met water.

De dialogen zijn tamelijk houterig, de acteurs geen van allen echt bekend, op Christopher Lee na die een bescheiden rolletje speelt als geschifte professor die graag op dieren experimenteert. De acteurs doen wel echt hun best in de extra’s op de DVD. De ‘making of’ is erg grappig. De Gremlins hebben zich zogenaamd gedragen als verwaande filmsterren en de set al zo’n beetje afgebroken voordat de opnames begonnen zijn. De bloopers zijn ook vermakelijk omdat de Gremlins ook hier de boel extra op stelten zetten.

Leuke familiefilm.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 20 juli 1990