Gretel & Hansel (2020)

Recensie Gretel & Hansel CinemagazineRegie: Oz Perkins | 87 minuten | fantasie, horror | Acteurs: Sophia Lillis, Samuel Leakey, Alice Krige, Jessica De Gouw, Fiona O’Shaughnessy, Donncha Crowley, Jonathan Gunning, Charles Babalola, Giulia Doherty, Jonathan Delaney Tynan, Darlene Garr, Melody Carrillo, Nessa Last, Harry O’Cualacháin

Lang geleden, in een geheimzinnig, gevaarlijk en door pest en hongersnood geteisterd sprookjesland, worden de jonge vrouw Gretel en haar broertje Hansel verstoten door hun moeder. De reden is simpel: er is niet genoeg voedsel voorhanden om de kinderen te onderhouden. Wanhopig op zoek naar eten en werk, betreedt het tweetal een donker bos. Als een vreeswekkende figuur hun pad kruist, worden ze gered door een behulpzame en nobele jager. Die biedt Gretel en Hansel tijdelijk onderdak en een warm bad aan. De jager adviseert het duo om dieper het bos in te trekken en werk te vinden bij de houthakkers die zich in het woud ophouden.

Zoals het rechtgeaarde horrorpersonages betaamt, slaan broer en zus het advies van de jager om op de gebaande paden te blijven in de wind. Als ze aan het eind van hun Latijn zijn, stuitten Gretel en Hansel op een huisje waar een ogenschijnlijk vriendelijke oude dame woont. De vrouw biedt het tweetal onderdak aan en schotelt de kinderen copieuze banketten vol vlees, vers fruit en verrukkelijk gebak voor. Maar is dit allemaal niet te mooi om waar te zijn, zeker omdat er in de wijde omtrek geen vee, fruitbomen of markten te bekennen zijn? Gretel begint nattigheid te voelen als ze steeds meer eigenaardigheden waarneemt en ‘s nachts wordt gekweld door vreemde dromen en visioenen.

Het welbekende sprookje van Hans en Grietje wordt al eeuwenlang van generatie op generatie doorgegeven. In de loop der tijd hebben ook heel wat filmmakers een geheel eigen draai aan de duistere vertelling van de gebroeders Grimm gegeven. ‘Gretel & Hansel’ (een omkering van de traditionele naamvolgorde) houdt het midden tussen fantasie en horror. In visueel opzicht is de film bij tijd en wijle een waar juweeltje. Het fraaie camerawerk, de mystiek aandoende decors en de sfeervolle soundscapes, die heel effectief het onder de oppervlakte verscholen onheil voel- en tastbaar maken, zorgen voor een intrigerend schouwspel. Ook de gespannen relatie tussen heks en pupil (Gretel) wordt door horrorveterane Alice Krige en de jonge Sophia Lillis (Beverly uit ‘It’) aardig uitgewerkt.

Helaas knakt de zorgvuldig opgebouwde spanningsboog te snel. De grote onthulling komt te vroeg, waardoor de film momentum verliest en het laatste halfuur uitdraait op een traag voortkabbelende anticlimax. In plaats van duisterder en spannender wordt ‘Gretel & Hansel’ naar het einde toe almaar lichter en blijven leuke ideeën om de film een meer morbide tintje te geven grotendeels ongebruikt op de plank liggen. Daarnaast lijdt ‘Gretel & Hansel’ aan een identiteitscrisis. Er zijn eigenlijk te weinig echt enge momenten om de horrorfans tevreden te stellen, terwijl de film te duister, sober en traag is voor een fantasyfilm.

Wat overblijft is een film die qua productiewerk en visuele aankleding zeker beklijft, maar wat betreft de verhaaltechnische uitwerking de aanwezige potentie helaas niet ten volle benut. Vergelijk het met een driegangenmaaltijd die de smaakpapillen wel prikkelt, maar je door een wat karig hoofdgerecht en flauw toetje toch met een licht hongergevoel achterlaat.

Frank Heinen

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 30 januari 2020
Digital Download-release: 14 mei 2020
VOD-release: 28 mei 2020
DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2020