Grimm Love – Rohtenburg (2006)

Regie: Martin Weisz | 90 minuten | drama, horror | Acteurs: Keri Russell, Thomas Kretschmann, Thomas Huber, Rainier Meissner, Angelika Bartsch, Alexander Martschewski, Nils Dommning, Markus Lucas, Pascal Andres, Helga Bellinghausen, Tatjana Clasing, Stefan Gebelhoff, Jonas Gruber, Bojan Heyn, Nikolai Kinski, Valerie Niehaus, Jörg Reimers, Sybille J. Schedwill, Horst Scheel, Pierre Shrady, Anatone Taubman, Axel Wedekind, André Reissig

In 2001 plaatste de Duitse kannibaal Meiwes een advertentie op internet waarin hij liet weten een man te zoeken die zich vrijwillig wil laten slachten en opeten. Bernd Jürgen Brandes reageerde op zijn advertentie. Meiwes hakte de penis van Brandes af. Hij bakte die en serveerde die aan Brandes en hemzelf. Nog geen dag later was Brandes dood. “Grimm Love’ is de verfilming van dit verhaal. Voor deze produktie zijn de echte namen vervangen. Meiwes kreeg de naam Oliver Hartwin en Brandes werd Simon Grombeck.

Dit is zonder twijfel een van de meest controversiële films uit Duitsland. Niet alleen het onderwerp zorgt voor controverse maar met name doordat de échte kannibaal uit Rohtenburg, Armin Meiwes zelf de film heeft laten verbieden in Duitsland. Na zijn arrestatie bleek dat Meiwes het lichaam grotendeels had opgegeten. Hij had de hele gebeurtenissen vastgelegd op camera. Zijn rechtszaak was nog gaande ten tijde dat de speelfilm uit zou komen. Meiwes vond dat deze zijn zaak negatief zou beïnvloeden. De rechter gaf hem gelijk en dus is de produktie in Duitsland niet vertoond.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van een fictief personage, studente Katie Armstrong (gespeeld door Keri Russell). Zij gaat naar Duitsland om haar Masterscriptie te schrijven over de gruwelijke gebeurtenis. Zij zoekt naar het verleden van zowel Oliver Hartwin als Simon Grumbeck. Tijdens haar onderzoek zien wij in flashback het verhaal van de twee ‘geliefden’. Op deze manier krijgen we te zien hoe Oliver en Simon bij elkaar zijn gekomen. De zoektocht van Katie eindigt bij een videoband. De kijker ziet samen met haar de slachting die Oliver zelf heeft gefilmd.

Bij het zien van de film wordt duidelijk dat zowel de kannibaal Oliver Hartwin zelf als Simon Grombeck, de man zichzelf wilde laten opeten, behoorlijk eenzaam waren. Oliver’s moeder kwam te overlijden waardoor hij alleen in zijn ouderlijk huis verbleef. Oliver’s obessie voor het eten van mensen kwam na zijn moeders overlijden duidelijker naar voren. Om zijn honger naar mensenvlees te bevredigen, bezoekt hij op een avond een website over kannibalen. Hierop plaatst Oliver een advertentie waarin staat dat hij op zoek is naar een man die zich vrijwillig wil laten slachten en opeten. Simon Grombeck woont samen met zijn vriend Felix. Alhoewel hij gelukkig is met zijn vriend, heeft hij toch het gevoel dat er iets ontbreekt in zijn leven, maar hij weet nog niet wat. Hij pikt zelfs een mannelijke hoer op van de straat. Maar ook dat geeft hem niet gewenste gevoel. Op een avond bezoekt Simon de betreffende kannibalen website waarop hij de advertentie van Oliver Hartwin leest. Simon ziet hierin zijn roeping en neemt contact met Oliver op.

Bij een verhaal over een kannibaal verwacht je pure horror. In dit geval is het meer een liefdesverhaal geworden tussen twee mannen die elkaar nodig hebben, hetzij op een vreemde en zieke manier. De zichtbare horror van de film speelt zich alleen aan het einde af, waarin we te zien krijgen hoe Simon zich voorbereidt op zijn eigen slachting en hoe Oliver zijn nieuwe vriend opeet. Het zijn gruwelijke beelden die niet goed zijn voor iemand met een zwakke maag.

Regisseur Weisz vertelt zijn verhaal in een rustig tempo en creëert daarbij een trieste en duistere sfeer. Met name de acteurs Thomas Huber en Thomas Kretschmann leveren prima werk af. Toch kan Martin Weiz (‘The Hills Have Eyes 2’) er niet voor zorgen dat het verhaal gedurende de hele film blijft boeien. Door het rustige verteltempo wordt de film saai waardoor je als kijker al snel de aandacht verliest. Die aandacht wordt aan het einde van de film weer opgeëist door de vreselijke daad. ‘Grimm Love’ is een film geworden die door het onderwerp en door het gruwelijke einde niet voor iedereen is weggelegd.

Marvin Heineman