Grizzly Man (2005)

Regie: Werner Herzog | 103 minuten | documentaire | Acteurs: Werner Herzog, Franc G. Fallico, Amie Huguenard, Timothy Treadwell

Deze documentaire gaat over Timothy Treadwell, een man met een grote passie voor beren. Dertien zomers lang heeft hij geleefd tussen de grizzlyberen, die hij allemaal een nam had gegeven, in de natuur van Alaska. Zijn belevenissen van de laatste vijf jaar heeft hij zelf vastgelegd op film. Iedereen kende hem als de beschermer van de beren. Iets waar hij zelf ook heilig van overtuigd was.

Alhoewel Timothy Treadwell een loner was, had hij om de zoveel tijd gezelschap nodig tijdens zijn expedities. Bij zijn laatste twee expedities had hij Amie Huguenard aan zijn zijde. De expeditie van 2003 werd hun beiden fataal. De camera draaide maar de lensdop zat er nog op toen zij werden aangevallen door een grizzlybeer vlakbij hun kampeerplaats. Beiden werden gedood en gedeeltelijk opgegeten. Regisseur Werner Herzog heeft na het luisteren van het geluidsmateriaal besloten dat dit te gruwelijk is om te laten horen in de documentaire. Overigens ook uit respect voor Amie en Timothy adviseert hij een goede vriendin van Timothy, die de opname in haar bezit heeft, om de opname te vernietigen.

De vele uren beeldmateriaal die Timothy Treadwell heeft achtergelaten worden door regisseur Werner Herzog gemonteerd en verwerkt in de documentaire. Het beeldmateriaal wordt afgewisseld met interviews die Werner Herzog heeft gedaan met vrienden en familieleden van Timothy en Amie. Herzog belicht op deze wijze vele kanten van het leven van Treadwell. Werner Herzog wil vooral laten zien wie Timothy was en waarom hij zo gefascineerd was door die beren.

Op 24 januari 2005 beleefde ‘Grizzly Man’ haar première op het 2005 Sundance Film Festival, waar de film laaiend enthousiast door publiek en critici ontvangen werd en de Alfred P. Sloan Feature Film Prize won.

‘Grizzly Man’ is een kwalitatief goede documentaire, hij wordt goed opgebouwd waardoor de kijker een duidelijk beeld krijgt van de persoon Treadwell. Gezien het onderwerp zal de documentaire slechts een select publiek bereiken en dat is meteen het grote manco van de documentaire, waardoor deze slechts een dikke voldoende scoort. En niet zoals een grizzlybeer met kop en schouders boven alles uitsteekt.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 8 december 2005